TOMATO CREAM TART

Tomato Cream Tart, mat dapat resipi ni dari buku masak "Irresistible Pastry" oleh Alex Goh, rasa lemak dan berkrim dia memang unik....Mat cuma modifey sikittt jeek...
Jadi oleh kerana minggu malas dan minggu "marah2" dah hampir tamat, mat pun cuma lah merajinkan diri mencuba....Tidak mengecewakan laahh!!

Bahan Pastri :-)
250 g tepung halus (mat guna tepung gandum)
150 g mentega
1 camca besar gula aising
Sedikit air ais

Bahan Krim Tomato :-)
150 g mentega, pada suhu bilik
70 g tomato sos
1 camca besar sos cili
1/4 camca teh All Purpose Seasoning (seperti gambar di bawah)
1/2 camca teh "Mustard"
1/2 camca teh serbuk lada sulah
Hirisan daun sup, untuk hiasan

Cara membuatnya :-)



  1. PENYEDIAAN DOH :-) Satukan tepung, gula aising dengan mentega, gaul ramas hingga hingga menjadi seakan2 serbuk roti, masukkan sedikit air, terus menggaul sehingga menjadi doh. Balut doh dengan plastik cling dan sejukkan 20 minit.
  2. UNTUK KULIT TART :-) Keluarkan doh, ambil secubit doh dan tekan pada acuan tart kegemaran. Kemaskan lebihan kulit tart supaya kelihatan kemas, cucuk2 permukaannya dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 15 minit. Bergantung pada oven masing. Bila masak, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas jaringan.
  3. UNTUK KRIM TOMATO :-) Satukan semua bahan untuk krim tomato dan putar hingga sebati dan berkrim. Masukkan ke dalam piping beg yang dipasang muncung bintang. Paipkan dalam kulit tart tadi, buat hingga siap dan hias dengan sedikit hirisan daun sup sebelum dihidangkan...

Post a Comment

12 Comments

  1. Adoiii...what a beautiful presentation! Cantik sekali tomato cream tart ini. Bolehlah Mat buka kedai kat Jakarta sini :)

    ReplyDelete
  2. hehehe....elyani, i no comment..itu jawapan artis2 di M'sia ini...

    ReplyDelete
  3. bole wat hantaran kawen kan mat :)

    nnt precious kawen aku order kt hg laa..

    tp rege kwn2 laa.. :p


    ~ dlm ati hg mesti dok kutuk aku ~

    ReplyDelete
  4. hahaha..kak combi...i no comment..apa2 pun kak combi mmg combi sungguh laaaa.

    ReplyDelete
  5. Mat, cantiknyaa...susah x nk memutar cream atas tart tu mat? Ko buat bersila ke berdiri ni mat, kobaiihh kaki ni..Ish ish..memang berseni dan rajinnya ko ni mat..Den dah xleh nk kato apo laii dah..!!

    ReplyDelete
  6. kak ummi..
    Kita meniarap u, masa pancit ("perogolan bahasa", kata kak lina sepatah)tomato cream tu..ahakss...alah kak ummi senang jelah, kulit dia tu akak buat awal2 leh simpan dalam peti sejuk...

    ReplyDelete
  7. aduss che mat...sedapnyerrrr..terliurr bebenor.....

    ReplyDelete
  8. Mat, rasa tart ni macam mana? ada rasa tomato yg masam-masam ke?

    ReplyDelete
  9. Encik Mat, I memang suka blog you. Cantik and sedap semua masakan you. Bolih tak I link blog you kat blog I?

    ReplyDelete
  10. dr ezura...
    Jgn leer terliur, bahaya u, nanti tiod bantal ada peta!!..hehe

    Siti..
    ada rasa masam2 tomato sos tu, tapi kalau u tak suka mustard tak payah letak pun ok...nak pedas bleh tambah serbuk cili!!

    i cook4fun..
    Boleh...mat takde masalahh, silakan lah link..

    ReplyDelete
  11. very interesting, we usually see sweet tarts but yours were savory....i think i am going to try this but gotta get different kind of mould then.....
    have a good holiday.....

    ReplyDelete
  12. cantikk nyer mat tart tu...lain dr yg lain...isshh rasa nak nitik air liur kat kibod...kejam sungguh la cream tart nie :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.