SWEET BUN

Sweet Bun atau Bun Manis, resipi mat dapat dari blog "Kak Noraini"..dari catatan di blog dia, mengatakan resipi ini adalah asas untuk menghasilkan bun2 yang lain seperti Mexico Bun, Mini Bun, Cheese Bun, Coconut Twist Bun dan lain2 lagi...Tapi memang betul, bun dia lembut, gebu dan tetap montok bila lepas dibakar, sikit pun tak kecut....ahakss!, sini mat guna inti kacang merah....selamat mencuba untuk semua!!

Bahan-Bahannya :-)
400 g tepung roti (high-protein flour)
100 g tepung kek (mat guna tepung Hong Kong)
100 g gula halus
5 g garam halus
20 g susu tepung
1/4 camca teh bread improver
1 biji telur gred B, dipukul sedikit
11 g yis segera
40 g shortening (lemak sayur)
250 g air
Inti kegemaran secukupnya

Cara membuatnya :-)
  1. Satukan semua bahan diatas kecuali inti dan lemak sayur. Gaul rata hingga menjadi doh. Tambah lemak sayur dan terus menguli hingga adunan menjadi lembut, anjal dan elastik, kalau guna mesin uli 10 - 15 minit dan 20 minit kalau gunakan tangan. Alih ke dalam bekas yang besar, tutup permukaan bekasnya dengan plastic cling, dan biar doh naik 2 x ganda, kurang lebih 45 minit. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 diatas kecuali inti ke dalam breadmaker, pilih setting untuk doh, tekan "on" dan biar hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk buang udara dan uli sekejap. Timbang 60 g untuk setiap bahagian (menghasilkan lebih kurang 12). Isi inti kegemaran pada setiap bahagian, bulat2kan dan susun dalam loyang yang telah disapu mentega. Buat hingga siap dan rehatkan hingga naik kurang lebih 30 - 45 minit.
  3. Sapu permukaan roti dengan bancuhan telur dan susu dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 20 minit atau mengikut keadaan oven masing2.
  4. Mat tak sapu telur, cuma lepas masak, mat sapu permukaan roti dengan mentega dan mat bakar roti pada suhu 180C selama 20 minit...

Post a Comment

6 Comments

  1. Mat, hari tu janji nak tunjuk isi kat dalam...mana kacang merah nya...tak nampak punn

    ReplyDelete
  2. aiseyyy..ct...minta maaf leer roti dah licin diserang "garuda"...aduhhh tak pe esok kalau mat buat bun sardine, mat rabak kan bahagian dalam dia...

    ReplyDelete
  3. aku ni kalo menguli matt, org2 sekeliling smer cabot lari sbb urat aku terus ijau2 keluar...aku tadak BM lerr nmpknyo kono jadi hulk jugak lah ni...huhuhu

    nk ngendeng abg teruna ku tangkap satu BM ni punyo lah lamo...

    ReplyDelete
  4. alaa..ciannya mak dara..
    Tak pe buat lah muka ngengada sikit kat abg, pastu gedek2 ala keldai sakit pinggang..ahakss, sure dia beli punyaa!!!!

    ReplyDelete
  5. Gebus bedebus roti Mat! Hmm, tak sure dah cuba ke belum. Tu la, mama ni asal nampak resipi roti je, nak cuba, kadang-kadang kan, ingatkan belum cuba. Bila tiba masa nak posting, check balik..hok aloh...dah pernah buat ropanya! Ahakss...nantilah mama selak balik mama punya kitab buruk ni, tengok dah pernah buat ke lom. Kalau lom, boleh masuk barisan menunggu! Tapi biasanya, list menunggu untuk roti, tak perlu tunggu lama ;)

    ReplyDelete
  6. mamafami...
    Sama mcm mat, resipi roti yg salin dah berapa helai kertas, siap letak number lagik..hahaha tatau bila nak habisa buat...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.