GULAI NENAS UDANG

Walupun musim udang hampir tamat, tapi stoknya masih ada dalam freezer rumah Mat, memandangkan masing2 mengundi untuk masak gulai nenas dengan udang, mat pun masak lah...Gulai nenas udang ini ada pengaruh "cina peranakan" memandangkan penggunaan belacan dan buah keras....Jom kita masak ramai2!!!

Bahan Utama :-)
600 g udang galah (1 kati)
1 biji nenas sederhana besar
2 helai daun kunyit, dikoyak2
1 biji kelapa, diparut
1 keping asam gelugor
Garam dan sedikit gula (jika perlu)

Bahan Kisar Halus :-)
3 biji cili merah
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
3 biji buah keras

Cara membuatnya :-)
  1. Udang dikerat bahagian kepala, buang kotoran, cuci bersih dan toskan. Nenas dikupas, belah 4, buang empulur dan potong sederhana besar. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Tuang lagi 2 cawan air, ramas dan perah untuk santan cair. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan udang, nenas, asam gelugor dan bahan2 kisar, gaul rata dan masak atas api sederhana hingga udang kecut sedikit. Tuang santan cair dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan daun kunyit dan tuang pati santan. Tambah garam dan sedikit gula, masak dengan api perlahan sambil dikacau hingga mendidih. Rasa jika ok boleh matikan api dan hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man....

Post a Comment

7 Comments

  1. ohh tidakkkk...

    terliurrrrrr nya aku menengok udang yang gebu ituuuuuu...

    20x dah telan airliur nih..

    Noreh Jones

    ReplyDelete
  2. saja je nak tunjuk gulai nenas udang,,,,mentang2 la kite ni pantang makan benda tuuuu....
    pantang nampak,,,mesti kena cari!!!

    ReplyDelete
  3. nora sakura...
    Aisey..cepat lap air liur tu nanti kang ada peta kat bantal..ahakss!!

    Nurani...
    Laaa..pantang "nampak" ke..ish2 ingatkan tak boleh makan, mat pun sama tak boleh makan udang byk sgt, disamping kolestrol dia tu,mat alergic lerr, nanti bibir seksi mcm bibir kak nita sarawak uu!!!

    ReplyDelete
  4. Aduhai, yang melengkauuu tu yang buat tak tahan tu...tapi terpaksa tahan gak sebab kena pantang dalam sebulan ni... hai, dah tua mat, macam-macam le yang nak kena pantang :(( Tu ler, muda-muda dulu main belasah je semua! Hehehe...

    ReplyDelete
  5. mamafami...
    Mat pun tak boleh makan byk2, ada masak kena pantang terus, kalau ambik juga mula lah tergaru2 mcm beruk, kalau overdose molot seksi habis, mcm kak nita sarawak u!!

    ReplyDelete
  6. Adoi, sedapnya gulai nenas Abang Mat. Pagi pagi datang blog you I dah rasa lapar. Nanti I nak beli nenas and masak ni :) :)

    ReplyDelete
  7. tengah try resepi ini...harap2 menjadiiii

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.