BEN ASHAARI

Wednesday, August 23, 2017

RESIPI SPAGHETTI OLIO AYAM MADU

rsz_2soam
Assalammualaikum, salam semua. Tarik nafas sekejap.............alhamdulillah, masih diberi kesihatan untuk memasak dan berblog, walaupun entri semakin kurang, maklumlah tuan punya blog pun usia dah 40 an, yea dak. Bukan che mat tak masak, tapi masak menu2 yang semuaya dah ada dalam blog. Asyik nak ulang tayang, nanti orang bosan pulak (bukan orang saja yang bosan, pakcik kau pun bosan jugak dah...huhu). Hari ni skip nasi lah, kita makan spaghetti olio, menu ringkas dan cepat dimasak. Spaghetti che mat rebus lama sikit sampai betul2 lembut. Tak boleh dah kau nak rebus ikut arahan pada bungkusan spaghetti, sebab che mat tak boleh nak 'gigit', maklumlah pagar kurang. Tapi mana yang ada gigi tu, boleh saja nak rebus ikut arahan pada bungkusan. Minyak zaitun memainkan peranan utama dalam masakan spaghetti olio, sebab ia memberi satu rasa istimewa. Che mat masukkan apa yang ada saja dan dada ayam tu diperap dengan sedikit lada hitam, garam dan madu. Suka pedas boleh lebihkan chili flakes atau lada hitam....Jika nak mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram spaghetti yang belum direbus
1 keping dada ayam, potong kiub, cuci dan toskan*
1 camca besar madu*
1/2 camca teh lada hitam serbuk*
1/2 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap sekejap)
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh penuh chili flakes (boleh beli di pasaraya)
1/2 biji lemon
Brokoli, sebesar penumbuk kanak2, dipotong kecil, cuci dan toskan
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning), didadu
Lada hitam serbuk secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak zaitun untuk menumis
Hirisan daun parsley, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus spaghetti dalam air mendidih yang dimasukkan sedikit garam. Rebus hingga spaghetti lembut, atau boleh ikut arahan pada bungkusan spaghetti (che mat rebus lembut sikit sebab gigi kurang...ehemm). Toskan dan gaul dengan sedikit minyak zaitun. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali atau frying pan jenis mungkum. Masukkan ayam yang diperap tadi dan goreng hingga ayam berubah warna dan kekuningan. Tolak ke tepi kuali dan masukkan bawang holland dan bawang putih, masak hingga bawang layu dan gaul rata dengan ayam tadi.
  3. Masukkan chili flakes dan brokoli, gaul rata dan masak hingga brokoli lembut. Tambah traffic light capsicum dan masak sekejap. Boleh masukkan spaghetti yang direbus tadi. Gaul rata hingga rata, tambah lada hitam dan garam jika perlu. Akhir sekali perahkan jus lemon, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun parsley sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!!

3 comments:

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

Food presentation menarik .

IQ = Izyan Balqis said...

feveret IQ spagetti olio! selalu masak spagetti olio tanpa minyak zaitun, pakai minyak jagung, rasa dia memang lain nau

lokman amirul said...

Nampak sedap resepi ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.