BEN ASHAARI

Monday, May 8, 2017

RESIPI SUP 'MINESTRONE' KLASIK

rsz_cms
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi mudah dan sesuai jika dihidangkan ketika bersahur nanti...ehh, tak lama lagikan dah nak masuk bulan Ramadan. Jadi tak salah kita mula merancang resipi2 ringkas untuk bersahur. Maklum sajalah masa bersahur ni ada yang tak boleh nak jalan dengan makan nasi. Jadi akak2 boleh lah cuba resipi klasik orang Itali ni. In sha Allah sedap dan kena dengan tekak kita. Sup minestrone klasik atau dalam bahasa orang putih, Classic Minestrone Soup ini amat mudah dibuat. Dan mengikut cerita wikipedia, sup ini berasal dari Itali dan diperbuat dari bahan2 sayuran termasuk tomato sebagai bahan utama dan ditambah pasta atau nasi dalam nya. Kira kalau kat Malaysia, macam bubur lambuk. Ada juga sup minestrone yang dimasukkan daging lembu atau ayam. Boleh dikatakan sup ini terbahagi kepada dua jenis, satu berasas2kan sayur (vegetarian) dan satu lagi yang biasa. Juga ditambah kekacang dalamnya, che mat masukkan kacang merah dalam tin saja, sebab itu yang ada. Kalau anda nak mencuba, che mat kongsikan resipi di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 batang lobak merah, dipotong kiub
2 batang saleri, potong kecil
1 tin kacang merah berkaleng, toskan airnya
1/2 cawan hirisan nipis daging lembu batang pinang
1 kiub pati daging lembu (che mat guna jenama 'Tesco')
1 tin sos spaghetti tomato PERGO, contoh di sini
1/2 cawan pasta yang belom direbus (che mat guna makaroni, anda boleh guna sebarang jenis pasta)
1500 ml air
Lada hitam kisar, jika suka
Garam secukup rasa
Minyak zaitun untuk menumis
Parutan keju parmesan, untuk hiasan
Hirisan parsli, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun dalam periuk. Tumis bawang holland hingga layu, masukkan bawang putih dan hirisan daging lembu. Kacau rata dan masak hingga daging berubah warna. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa. Tambah lobak merah dan saleri, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan sos spaghetti tomato, kacau dan tuang air. Biarkan menggelegak, kemudian kecilkan api dan renihkan selama 35 minit, kacau sekali sekala. Masukkan kiub pati daging lembut, kacang merah dan pasta tadi (tak perlu direbus), Masak hingga pasta lembut. 
  3. Tambah garam secukup rasa dan lada hitam jika suka. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Cedok secukupnya sup tadi ke dalam mangkuk sesuai, tabur dengan sedikit parutan keju parmesan dan juga hirisan daun parsli. Hidangkan segera, sedap dimakan panas...Selamat mencuba!!.. (sup akan menjadi pekat bila pasta mula mengembang)

3 comments:

Suzlin Azreena Nordin said...

Ya ampun CMG memang buat mak terliur lah setiap hari
.
Terima kasih sebab jadi inspirasi untuk kita masak bertahun-tahun

#TheRealBloggerMak

timm bill said...

emm, sedapnyerr..

Hasrul Hassan said...

Hahaha .. macam bubur lambuk tu yang tak tahan tu. Power Che Mat leh buat masakan Italian...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.