RESIPI SPAGHETTI DENGAN SOS PESTO

rsz_psps1_2
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni nak berkongsi dengan anda satu resipi pasta yang senang dibuat dan rasa dia...ehemm, sedapp pada tekak che mat. Tapi tak boleh nak jamin ok atau tidk pada tekak awak awak semua. Spaghetti dengan sos pesto ini dikatakan berasal dari Italy. Dan sos pesto itu sendiri berasal dari dibahagian utara Italy. satu tempat bernama Genoa sejak kurun ke - 16 lagi (sumber: Google)...pheww ni memang makanan asli orang2 Italy rupanya. Selain spaghetti, sos pesto boleh dimakan dengan semua jenis pasta dan juga boleh dicicah dengan roti. Ada beberapa bahan asas yang wajib anda untuk membuat sos pesto yang sedap, nanti kita cerita. Ini satu hidangan yang boleh dikategorikan sihat sebab menggunakan minyak zaitun yang banyak khasiatnya terutama untuk jantung..

rsz_psps1_1
Pesto yang kelihatan dalam gambar diatas tu che mat bikin beberapa hari lepas. Bahan utama untuk membuat pesto selain minyak zaitun, kita gunakan herba 'Basil'. Herba Basil dalam golongan daun selasih, tapi rasa dia tidak menyengat seperti daun selasih atau di panggil 'thai basil'. Daun dia pun rupa tak sama, kalau daun selasih hujungnya runcing tapi herba Basil bentuk daunnya lebih bontak, sedikit melengkung, berkilat dan aromanya tidak sekuat daun selasih. Mana nak dapat? Sekarang ni tak susah nak cari herba2 eropah yang segar, banyak dijual di pasaraya2 besar seperti Tesco, Aeon Big dan sebagainya....kadang2 ada neseri bunga yang menjual anak2 benih pokok herba2 yang biasa digunakan untuk hidangan2 western...Jika nak mencuba, resipi che mat kongsikan di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak spaghetti atau boleh guna sebarang jenis pasta
1 keping dada ayam, potong kecil, cuci dan toskan
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji kecil bawang holland, didadu
4 - 5 keping tomato kering. (sun dried tomato) optional, potong kecil
1/2 biji hirisan lemon
Beberapa helai herba Basil segar, untuk hiasan
Sedikit parutan keju parmesan, untuk hiasan

BAHAN-BAHAN PESTO :-)
2 genggam herba Basil segar (contoh di sini), bahagian daunnya sahaja, cuci dan toskan hingga kering
1 ulas bawang putih
1 genggam kacang pine. contoh di sini  , digoreng tanpa minyak hingga wangi, sejukkan
3 camca besar parutan keju parmesa
1/2 cawan 'virgin olive oil'
Sedikit garam

CARA MEMBUATNYANYA :-)
  1. UNTUK PESTO :- Masukkan bawang putih dan kacang pine dalam mesin pencincang makanan atau food chopper. Kisar hingga hancur. Masukkan herba Basil dan kisar sekejap. Tuang minyak zaitun dan kisar hingga bersatu. Tambah parutan keju parmesan dan sedikit garam. Kisar sekejap lagi dan pesto pun siap. Anda boleh rasa dan jika kurang garam, boleh tambah sedikit lagi. Ketepikan. (jika takde chopper, boleh guna lesung batu atau blender. Kalau guna blender. pastikan guna kaedah 'pulse' semasa mengisar. Ini untuk mengelakkan pesto menjadi terlalu halus).
  2. Panaskan 2 camca besar minyak zaitun, tumis bawang putih dan bawang holland hingga layu, masukkan daging ayam, kacau dan masak hingga isi ayam berubah warna. Tambah tomato kering, kacau rata dan biar hingga isi ayam masak. Matikan api, alihkan ke dalam bekas lain dan sejukkan.
  3. UNTUK SPAGHETTI :- Didihkan air untuk merebus spaghetti, tambah sedikit garam. Rebus spaghetti hingga lembut atau mengikut arahan pada bungkusan spaghetti tadi. Tos dan masukkan ke dalam mangkuk besar. Tambah no. 2 ke dalam mangkuk tadi dan gaul rata dengan spaghetti. Sudukan pulak pesto secukupnya (anggaran 2 - 3 camca besar penuh) dan gaul rata dengan spaghetti (simpan pesto dalam peti sejuk jika tidak habis digunakan). Perahkan sedikit jus lemon, tabur dengan sedikit parutan keju parmesan dan hias dengan herba Basil segar. Boleh hidangkan....Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

  1. Abg mat, kat mane selalunya kedai jual kacang pine nuts?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.