RESIPI PAIS TELUR IKAN

rsz_pti
Assalammualaikum, salam semua. Menu ringkas hari ni. Pernah makan pais telur ikan?..Che mat pertama kali buat, tu pun sebab stok telur ikan memang ada dalam freezer. Plan asal nak bikin semalam, tapi semalam dah masak asam pedas, kalau banyak sangat menu tak sapa nak makan. Jadi plan bikin pais telur ikan ditunda ke hari ini. Resipi che mat mungkin tak sama dengan resipi orang yang lain, kira ni style sendiri. Ada yang tanya di FB, telur ikan yang digunakan tu, telur ikan apa?...Sebenarnya che mat sendiri tak tau telur ikan jenis apa. Tapi saiznya tak besar sangat dan bewarna putih. Anda boleh guna telur ikan tenggiri atau telur ikan parang. Tapi kalau telur ikan tongkol agak kurang sesuai, sebab keras. Ada  juga yang guna telur ikan mayong, cuma che mat tak berapa nak hadam telur ikan mayong kalau masak macam ni. Resipi ini akan menghasilkan 3 bungkus pais telur ikan, kalau nak buat 4 pun boleh. Satu lagi, untuk bahan2 rempah kalau dapat tumbuk guna lesung batu, baru sedap. Ingin mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
200 gram telur ikan (boleh guna telur ikan tenggiri, telur ikan parang dan sebagainya)
20 helai daun kesom, hiris halus
2 helai daun limau purut, hiris halus
2 biji limau nipis
1/2 cawan kelapa parut
Garam dan gula secukup rasa
Daun kunyit secukupnya
Daun pisang secukupnya (saiz 12 inci x 12 inci)
Lidi sate secukupnya
Sedikit minyak masak

BAHANN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
10 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
5 biji cili padi merah

rsz_pais

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan dicuci bersih, gaul dengan jus limau nipis (guna 1 biji limau nipis dari senarai bahan2) dan sedikit garam. Perap 10 minit, cuci dan toskan. Daun pisang dilap dengan kain lembap, kemudian salai sekejap atas api hingga lembut, tujuan untuk memudahkan anda membungkus pais nanti. Ketepikan.
  2. Dalam satu mangkuk besar satukan bahan2 tumbuk halus, kelapa parut, hirisan daun limau purut dan daun kesom. Gaul rata, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan jus limau nipis (guna baki sebiji limau dari senarai bahan2). Tambah telur ikan dan gaul rata2. Ketepikan.
  3. Panaskan kuali pemanggang. ambil sekeping daun pisang, alaskan dengan sehelai dau kunyit (jika daun kunyit saiz besar, kerat 2 dan guna 1 bahagian). Sudukan 1/3 bahagian bahan2 pais atasnya (seperti gambar di atas). Bungkus seperti membungkus lepas pisang. Sematkan kiri dan kanan bungkusan dengan lidi sate. Gunting hujungnya agar kelihatan kemas. Buat hingga siap.
  4. Lenser sedikit minyak masak pada kuali tadi. Taruk pais ikan dan bakar dengan api kecil, hingga pais masak (anggaran 7 - 8 minit untuk setiap bahagian). Hidangkan dengan belahan limau nipis, jika suka...Selamat mencuba!!..

Post a Comment

4 Comments

  1. Che Mat... boleh ker kalau nk ganti dgn isi ikan atau udang?

    ReplyDelete
  2. Tak pernah plak makan pais telur ikan. Nak cuba kalau ada telur ikan. Biasanya telur ikan saya suka kalau digoreng.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.