BEN ASHAARI

Wednesday, May 18, 2016

RESIPI KUIH BINGKA LABU

rsz_kbl (1)
Assalammualaikum, salam Rabu. Hari ni che mat masukkn entri kuih bingka labu. Sekarang ni macam musim labu dah kat rumah che mat, kejap2 masak labu dan kuih yang anda nampak ini che mat bikin petang semalam. Masih berbaki lagi, Satu petua untuk mendapat bingka labu yang sedap dan warna yang cantik, buah labu yang anda guna mesti betul2 cukup tua. Ini kerana warna buah labu yang cukup tua kuning keemasan dan akan menjadikan kuih bingka anda seolah2 dimasukkan pewarna makanan. Selain itu rasa labu juga agak manis. Che mat bakar kuih bingka labu dalam acuan empat segi bersaiz 8 inci x 8 inci x 3 inci, kalau anda nak bikin dalam acuan kecil2 pun boleh atau acuan bentuk bunga pecah 6 atau  8 seperti kuih bakar kemboja tu.....ikut yang mana anda suka..

rsz_kbl1 (1)
Resipi asal che mat dapat dari Kak Yatie Memories, beliau boleh dikatakan pakar membuat kuih2 macam ni. Che mat suka kuih bingka labu (dan semua jenis kuih bingka), yang berkerak dipermukaannya. Dan satu lagi bijan kena lebih, baru wangi dan sedap. Kalau zaman dulu kuih dibakar dalam acuan tembaga dan menggunakan bara api, tapi sekarang  lebih mudah, bakar dalam oven sahaja. Untuk mendapat permukaan kuih yang garing, che mat bakar guna api grill. Biarkan kuih betul2 sejuk, baru potong dan in sha Allah hasilnya akan kemas dan licin seperti dalam gambar. Jika anda ada stok labu dirumah dan ingin mencuba, che mat kongsikan resipi dibawah ini. Cuba buat, in sha Allah anda pasti puas hati....

BAHAN - BAHANNYA :-)
550 gram labu manis yang telah dibuang kulitnya
1 helai daun pandan, disimpul
2 cawan santan
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
2 cawan tepung gandum
2 biji telur gred A
2 camca besar penuh, minyak sapi, cair dan sejukkan (boleh juga guna mentega)
1 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh garam
Bijan secukupnya untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C. lenser tin 4 segi berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, kemudian alas dasar tin dengan aluminium foil. Lebihkan aluminium foil dibahagian kanan dan kiri tin, lenserkan dengan mentega, tujuan agar mudah mengeluarkan kuih bingka bila masak nanti. Ketepikan.
  2. Labu manis dipotong kiub, kemudian masukkan ke dalam periuk bersama daun pandan dan tuang air sehingga labu tenggelam. Rebus hingga empuk, toskan, buang daun pandan dan lecek  labu hingga halus (resipi asal tulis 2 cawan labu yang telah dilecek halus). Ketepikan.
  3. Masukkan gula halus. garam dan telur ke dalam mangkuk besar. Kacau dengan whisk hingga gula hancur dan berkrim. Tambah susu pekat manis, santan dan susu cair, kacau hingga semua sebati. Masukkan tepung dan kacau hingga licin dan tidak berbintil2.
  4. Tapis bancuhan tadi, kemudian masukkan labu lecek, gaul hingga rata. Akhir sekali tuangkan minyak sapi cair, kacau hingga sebati. Tuang adunan ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Tabur bijan rata dan bakar selama 1 jam atau hingga masak (cucuk dengan lidi sate, jika keluarnya bersih, tanda kuih bingka labu anda dah masak). Keluarkan kuih bingka labu dari tin dan biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong.
CATATAN MAT GEBU :- Santan, anda boleh guna santan kotak (yang 200ml) dan tambah air secukupnya untuk mendapat sukatan 2 cawan ( atau 500 ml). Untuk mendapat permukaan kuih bingka yang keperangan, setelah kuih masak,  che mat tukar fungsi api oven pada 'grill' dan bakar untuk 10 minit lagi, atau hingga permukaan kuih perang....Selamat mencuba!!

3 comments:

DNIBaby'sCUTE said...

Assalam..
Ya Allah my Fav sedapnyer..
Tak pernah cuba buat.
Nak try lah cm mudah jer...

http://mummyumardian.blogspot.my/

Farah said...

Che Mat, saya ada pureed pumpkin. Macam mana saya nak adjust resipi ni to go with pureed pumpkin instead of yang dimasak dengan air macam cara yang Che Mat tunjuk ni?

Kjee said...

Che Mat ni kan suka benor tayang kuih febret kita. Esok nak gi cari labu. Siap ko! Hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.