BEN ASHAARI

Wednesday, May 4, 2016

ASAM PEDAS KAMBING BEREMPAH

rsz_apkb
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat masak menu kambing. Biasanya kambing asyik dimasak gulai atau pun kari. Tapi hari ni kita twist sikit si kambing tadi, masak asam pedas berempah. Mula2 nak masak asam pedas biasa, tapi kambing kan ada bau 'khas' jadi che mat masukkan sedikit rempah ratus dalam dia. Disamping itu, herba2 seperti serai, bunga kantan dan daun kesom juga dimasukkan sekali untuk memberi rasa 'asam pedas' yang lebih segar. Dalam resipi ni che mat masukkan tomato ceri sahaja, tapi kalau anda suka nak masukkan terung boleh juga, ikut selera masing2...

rsz_apkb1
Untuk asam pedas kambing berempah, guna kurang lebih 1kg daging kambing. Direbus hingga empuk sebelum dimasak asam pedas. Ada yang tak ambik air rebusannya, tapi che mat gunakan sebagai kuah untuk asam pedas. Biasalah, daging kambing memang ada tulang2 sikit macam dalam gambar tu. Tapikan anda boleh juga guna daging kambing tanpa tulang, cuma nampak kurang 'asli' sikitlah bila dah digambar. Satu lagi che mat masukkan lada hitam, yang tu kalau taknak tak perlu taruk. Tapi kalau taruk lagi sedap, aroma dia bertambah wangi bila bergabung dengan bau2an herba dan rempah ratus  yang digunakan. Kalau anda penggemar kambing, jangan lupa mencuba. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg daging kambing (kurang lebih)
1 inci halia, hiris nipis
5 ulas bawang putih, diketuk
15 biji tomato ceri @ 2 biji tomato biasa, belah 4 setiap 1 biji
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
2 batang serai, diketuk
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan manis*
1/2 camca teh jintan putih*
1 camca teh lada hitam*(*digoreng tanpa minyak hingga wangi dan tumbuk/kisar halus)
1 cawan cili kisar
1 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya (che mat guna air rebusan daging kambing)

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging kambing dibuang lemak2nya. Kemudian cuci, toskan dan gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan jus dari 1 biji limau nipis. Perap 20 minit, kemudian cuci hingga bersih dan toskan. Masukkan ke dalam periuk, tuang air secukupnya, masukan halia yang dihiris nipis dan bawang putih yang diketuk. Masukkan 1 camca teh garam dan rebus hingga daging kambing empuk. Asingkan air rebusannya. Ketepikan. (kalau rebus guna periuk tekanan @ pressure cooker lebih kurang 15 - 20 minit).
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai dan masukkan bahan2 kisar halus, kacau dan masak hingga wangi. Masukkan cili kisar, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Tambah bahan2 rempah yang dikisar/ditumbuk halus (*). Kacau dan masak sekejap.
  3. Masukkan daging kambing, gaul rata dan tuang air rebusannya (tapis dahulu), tambah air jika perlu. Bila mendidih, masukkan air asam jawa, bunga kantan dan daun kesom. Kacau rata dan biarkan 10 - 15 minit.
  4. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan tomato ceri, kacau dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan asam pedas kambing berempah sama nasi putih, ulam2man dan lauk2 lain...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.