BEN ASHAARI

Sunday, April 10, 2016

RESIPI BEGEDIL UB KAYU

rsz_buk
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni che mat kongsi resipi senang dan pasti anda semua boleh buat. Ini sebenarnya sarapan pagi tadi. Tapi mana lah sempat nak update blog awal, kena siapkan semua kerja2 baru boleh kemas kini blog, tu pun kadang2 malam baru dapat update. Anda pernah cuma makan begedil ubi kayu? Bedegil ubi kayu ini lebih kurang macam cekodok, tapi bentuknya seperti begedil. Tiada apa2 rencah dalam tapi kalau anda suka, boleh tambah udang kering yang ditumbuk. Sebab che mat bikin ni Bak yang nak, kenalah buat yang kosong saja, tanpa udang kering atau pun ikan bilis. Perancangan asalnya nak bikin kuih talam ubi yang atasnya warna putih tu, tapi bila dah jadi begedil, bermakna tak jadi leer buat. Mungkin lain kali jika diizinkan. Ubi yang che mat guna ni telah siap diparut dalam 2 cawan macam tu dan menghasilkan kurng lebih 28 biji begedil ubi kayu....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 cawan ubi kayu yang telah diparut
1 biji bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih, dicincang
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 pokok daun sup, potong kecil
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan putih*
1/2 camca teh jintan manis*(*ditumbuk hancur)
Garam secukup rasa (kurang lebih 3/4 camca teh)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan ubi parut ke dalam mangkuk besar, kemudian masukkan ke semua bahan2 di atas kecuali garam. Gaul hingga rata dan baru masukkan garam secukup rasa, gaul lagi. Kemudian cedok kurang lebih 1 camca besar dan bulat2kan. Tekan leper seperti begedil dan susun dalam loyang yang dialas dengan plastik bersih untuk mengelakkan ia melekat. Buat hingga siap.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng, jangan masukkan banyak2, che mat goreng 6 - 7 biji sekali goreng, balik2kan agar masak sekata. Bila kuning keemasan, angkat dan toskan minyaknya. Taruk dalam pinggan yang dialas tissue dapur. Buat hingga siap dan boleh hidangkan untuk sarapan pagi atau minum petang...Selamat mencuba!!

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.