BEN ASHAARI

Friday, February 5, 2016

KUIH BELEBAT PISANG

rsz_lpb
Assalammualaikum, salam semua, Hari ni dah Jumaat, 5 hb February, 8hb nanti tahun baru cina, dan che pun nak pi beraya gak, kutip ang paw, maklumlah masih 'teruna'....haha, entah apa merepek si mat tu pun tatau lah, salah makan ubat agaknya. Pagi tadi bonda che mat bikin belebat pisang. Belebat tu sebenarnya lepat pisang, tapi orang Johor, memang panggil belebat. Ini antara kuih kegemaran che mat dan untuk resipi ini, kami guna pisang emas. Disebabkan pisang emas tu dah masak ranum, jadi tak perlu taruk gula, tapi kan kalau anda nak juga tambah gula, che mat syorkan anda guna gula melaka. Campur juga kelapa parut muda untuk mendapat rasa lemak. Rahsia untuk mendapat kuih belebat pisang yang lembut, selain sukatan tepung kena cukup, tambahkan sedikit baking powder dalam adunan belebat. Untuk resipi ini anda akan dapat 18 - 20 biji kuih, bergantung pada saiz kuih belebat yang anda bikin. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
700 gram pisang emas yang masak ranum (tanpa kulit)
50 gram gula melaka, hiris halus (che mat tak taruk, sebab pisang dah manis)
1 cawan kelapa parut putih
1 camca teh rata baking powder
1 cawan + 2 camca besar penuh tepung gandum
1/4 camca teh garam
Daun pisang secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daun pisang dicuci, lap kering dan layur atas api hingga lembut. Kemudian potong 4 segi memanjang kurang lebih berukuran 8 inci x 4 inci. Buat hingga siap dan ketepikan. Panaskan juga kukus.
  2. Pisang dilecek bersama gula melaka (kalau guna) hingga lumat. Masukkan tepung, baking powder, garam dan kelapa parut. Gaul hingga semua rata. Ambil sehelai daun pisang, sudukan 2 camca besar adunan, kemudian lipatkan daun pisang untuk menutup adunan. Hujung kiri dan kanan dikelepet ke bawah, kemaskan.
  3. Buat hingga siap dan susun dalam kukus. Kukus dengan api sederhana selama 20 minit. Biarkan kuih belebat sejuk sedikit dan boleh dihidangkan untuk sarapan pagi atau minum petang. Selamat mencuba!!.

1 comment:

Kakcik Nur said...

Kakcik suka lepat yang ada inti kelapa parut - maklumlah orang Perak... :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.