BEN ASHAARI

Wednesday, January 13, 2016

ASAM IKAN PARI LADA HITAM.

rsz_1aplh
Assalammualaikum, salam Rabu. Che mat masak asam ikan pari hari ni, mula2 malas nak buat entri blog, tapi dari kosong ajer, tak salah juga menu hari ni dijadikan entri, walaupun dah berulang2 kali ia muncul. Seperti biasa, menu macam ni memang tak menjemukan dan pada che mat ia satu hidangan selamat jika nak dibandingkan dengan masak lemak yang perlukan kerja yang lebih bila anda kena parut kelapa, kemudian perah untuk santannya pula. Asam pedas paling ngam disajikan dengan telur dadar dan sayur yang ditumis samada dengan ikan bilis atau udang. Sayur tu tak kesah lah, kobis ke, sawi ke atau taugeh, ikut sayur mana yang anda suka. Dengan sayur campur atau cap chai pun sedap, molek sangat. Kata orang asam pedas dan che mat berpisah tiada, jadi jomm masak asam pedas!!...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari
4 - 5 kelopak sawi jeruk
1/2 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
1 camca teh pernuh lada hitam biji, tumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan (optional, mana yang tak suka, tak perlu taruk)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, gaul dengan perahan jus limau nipis atau limau kasturi, perap 10 - 15 minit, cuci hingga bersih dan toskan. Sawi jeruk dicuci, kemudian potong kecil dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), kacau dan biarkan mendidih. 
  3. Masukkan sawi jeruk (toskan dan perah), bunga kantan dan ikan pari, kacau perlahan dan masak sekejap. Tuang jus asam jawa dan perasakan dengan garam secukupnya. Tambah lada hitam tumbuk, daun kesom dan sedikit gula. Biarkan mendidih 3 - 4 minit, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar dan sayur..

1 comment:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kita kalau masak asam pedas ni kuah kena lebih.. esok2 boleh cecah lempeng.. hehhe. Kak Sari pun skrg kalau masak asam pedas kena buat telur dadar CM :)))

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.