BEN ASHAARI

Wednesday, December 23, 2015

ASAM PEDAS IKAN SAGAI

rsz_apgh
Assalammualaikum, salam Rabu. Malam baru dapat nak update blog, siang tadi internet punya lah perlahan, sakit jiwa betul...huhu....Hari ni che mat ada kerajinan nak masak. Tapi seperti biasalah, menu yang terlampau banyak kali ulang tayang. Tapi dalam ulang tayang, ada juga kelainan. Ini kerana che mat masukkan  sedikit minyak sapi (kurang lebih 1 camca besar) dalam minyak tumisannya. Idea ini dari teman FB che mat, Tunku Zahra Tunku Mahmood. Tapi resipi asli dari beliau berbeza dari yang ni. Nanti bila2 ada masa, che mat kongsikan resipi yang sebenarnya. Seperti biasa bila anda masak asam pedas, rasa masam anda kena pandai adjust, jika kurang boleh tambah lagi, tapi che mat sarankan biar taruk sedikit dulu jus asam jawa, kemudian jika perlu baru tambah secukup rasa. 

rsz_apgh2rsz_apgh1
Kalau selalu guna ikan kembong, ikan pari atau ikan parang, kali ni kita guna ikan sagai. Che mat guna seekor yang beratnya kurang lbih 800 gram. Disamping itu ada juga tempe goreng kunyit yang dimakan bersama sambal kicap. Lama betul che mat tak makan tempe, sebabkan ada yang tak boleh makan. Jadi malas nak beli, tak sampai hati pulak bila orang yang berpantang tengok kita makan, huhu. Yang ni che mat makan senyap2....shhh..diam2...Resipi che mat taruk asam pefas ghee tu saja. Tempe goreng kunyit semua pandai buat, cuma tempe, kunyit serbuk dan garam secukup rasa, Kemudian goreng dalam minyak panas....senang kan?.....jomm kita lihat resipi asam ikan sagai..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 ekor ikan sagai (berat kurang lebih 800 gram), contoh di sini
3 - 4 kelopak sawi jeruk
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1/2 cawan jus asam jawa (atau secukup rasa)
2 senduk cili kisar
1/2 camca teh lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
1 camca besar minyak sapi
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10  biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan sagai dipotong pada 5 bahagian atau ikut suka (bergantung pada besar mana ikan yang anda guna), Cuci bersih dan perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, kemudia cuci kembali dan toskan. Sawi jeruk dicuci, kemudian potong kecil dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), masukkan minyak sapi dan biar ia panas. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan kacau rata. Masak dengan api kecil hingga cili garing dan naik minyak. Kacau sentiasa.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 1 liter), kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan jus asam jawa. Kacau perlahan, jika kurang kuah boleh tambah sedikit lagi air. Toskan sawi jeruk, perah dan masukkan. Tambah bunga kantan, kacau perlahan dan biarkan asam pedas menggelegak.
  4. Masukkan lada hitam kisar, perasakan dengan garam secukup rasa dan tambahkan sedikit gula (boleh juga guna serbuk perasa jika suka). Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

1 comment:

sheda ucu said...

adoi salah tempat nih.. sheda suka masak makan hihihihihi buat lapo je datang sini nyum2

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.