RESIPI IKAN KUAH LADA

rsz_ikl
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Cuti sekolah dah pun bermula, maka undangan ke majlis2 perkahwinan sudah mula memenuhi kalender masing2. Moga semuanya dipermudahkan dan majlis2 anda mendapat rahmat Allah swt...aminnn. Ok, hari ni che mat ubah selera sikit, kalau tu hari dah masak menu masakan Johor, hari ni kita masak pulak menu tradisi orang2 peranakan Nyonya, iaitu ikan kuah lada. Che mat gunakan ikan pari dalam 500 gram. Ikan kuah lada ni ada beberapa versi dan yang ni che mat masukkan sebiji cili merah untuk mendapat warna yang lebih menarik. Bahan penting untuk masakan ikan kuah lada ialah lada sulah atau lada putih dan buah keras untuk mendapat rasa lemaknya. Che mat masukkan terung, oleh kerana saiz terung tu saiz kecil, guna lah dalam 5 biji, kalau saiz biasa, anda guna sebiji dah memadai. Resipi memang mudah dan tidak pedas. Resipi seperti di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari, potong kecil, cuci bersih dan toskan
5 biji terung ungu saiz kecil (atau 1 biji yang saiz besar)
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 biji cili merah
1 inci belacan
1/2 camca besar lada sulah
3 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 5 camca besar), masukkan bahan2 kisar halus dan tumis hingga naik minyak. Guna apa kecil dan kacau sentiasa. Tuangkan air secukupnya (anggaran 500 ml) dan juga jus asam jawa. Kacau dan biarkan mendidih,
  2. Masukkan ikan pari, kacau dan tambah terung (dibelah 2 tapi tak putus setiap 1). Masak dengan api sederhana hingga terung lembut. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ulam2man...Selamat mencuba!
CATATAN MAT GEBU :- Jika anda guna terung ungu saiz besar, potong terung pada 3 - 4 bahagian dan belah 2 setiap potongan. Pastikan anda rendam dalam air yang dicampur sedikit garam, toskan dan masukkan ke dalam masakan bila tiba masanya...

Post a Comment

1 Comments

  1. Asalam blog resipi hebat sudah dalam blog Etuza.Tahnia

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.