RAMADAN 5 : TAUHU SUMBAT SAMA KUAH KACANG

rsz_tauhu_sumbat
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni masuk 5 hari kita berpuasa dan cuaca agak panas berdenting. Che mat nak siapkan masak untuk berbuka pun rasa macam nak tergolek dog kat lantai dapur, Nampak air paip macam air laici...haish teruk nau si mat gebu tu, ngalahkan bebudak. Semalam che mat nampak Kak Yatie Memories bikin tauhu sumbat tapi kuah cili dan plan che mat memang nak bikin tauhu sumbat hari ni. Kata orang, mana yang kita teragak nak makan elok buat dan hari ni terlaksana sudah tauhu sumbat sama kuah kacang. Kali ni che mat bikin kuah kacang macam kuah sate, bukan sambal kacang yang ada petis tu. Resipi takde leer susah mana, part kuah tu saja lah yang mungkin ada yang tak berapa pandai nak bikin. Alaa toksah risau, che mat sendiri pun bukan pandai mana bab masak2 ni, aku buat ajer, lama2 jadi lah reti masak, ingat yea reti masak bukan pandai masak. Ok, kalau anda bercadang nak buat untuk esok ke atau bila2 lah, resipi seperti berikut.

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 - 5 keping tauhu (kalau saiz tauhu kecil, boleh guna 6 - 7 keping)
Taugeh secukupnya, buang ekor, cuci dan celur sekejap, toskan
Lobak merah, dimayang halus memanjang
Timun, dimayang halus memanjang
Sengkuang, dimayang halus memanjang
Sedikit garam dan serbuk lada sulah
Minyak untuk goreng terendam

BAHAN-BAHAN KUAH KACANG :-)
3/4 cawan kacang tanah
1 camca teh pes asam jawa
2 camca besar gula melaka
1 camca teh garam
3 camca besar cili kisar
4 cawan air
4 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan*
1 batang serai, hiris halus*
1 camca besar ketumbar biji*
2 biji buah keras, hiris*
1/2 inci lengkuas*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH KACANG :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan dan buang kulitnya. Tumbuk hancur, ketepikan. Panaskan 1/3 cawan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, kacau rata dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air. Bila mendidih, masukkan gula melaka dan garam. Tambah kacang tanah dan kacau hingga rata. Masak dengan api kecil hingga naik minyak, kacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api (sebab bulan puasa, che mat agak2 saja dan in sha Allah rasa kuah kacang ni sedap).
  3. UNTUK TAUHU SUMBAT :- Tauhu dilumur dengan sedikit garam dan serbuk lada sulah. Kemudian goreng hingga kekuningan. Angkat dan sejukkan. Kemudian belah dua setiap satu (bentuk 3 segi). Ambil satu bahagian tauhu, buat ruang seperti poket, kemudian sumbatkan serba sedikit sayur taugeh, timun, sengkuang dan lobak merah tadi. Padat2kan dan buat hingga siap. Boleh hidangkan bersama kuah kacang untuk berbuka puasa....Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

  1. bulan puasa nie....teringat tauhu sumbat yang kakak ipar buat. perghhh teringat2 bila tgk gambar nie

    ReplyDelete
  2. kaknoor belum pernah buat tauhu sumbat, boleh try nnt amik resepi ya cikmat sbb bekenan kat kuah kacang tu lah hehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.