BEN ASHAARI

Saturday, June 20, 2015

RAMADAN 3 : KUIH CARA BERLAUK

rsz_chara_berlauk

Assalammualaikum, salam Sabtu. Hari ni masuk hari ke - 3 kita berpuasa, cuaca boleh dikatakan agak panas, che mat rasa macam ting tong aje kepala kalau duduk kat luar rumah lama2. Hari ni plan nak bikin kuih cara berlauk. Kuih ini antara kuih2 tradisi yang che mat suka. Tidaklah terlalu sukar nak buat kuih cara berlauk ni, guna acuan kuih baulu corak bunga ceremai dan guna api dapur saja. Che mat guna daging kisar dan untuk resipi ini memang inti ada lebih tapi tak banyak. Toksah risau, inti tak habis anda boleh makan sama roti, atau masukkan dalam telur dadar untuk bersahur. Kalau anda tak makan daging lembu, boleh ganti dengan daging ayam kisar atau daging kambing kisar. Nak guna ikan tuna dalam tin pun boleh..

rsz_chara_berlauk1
Resipi ini akan menghasilkan kurang lebih 30 biji kuih cara. Walaupun adunan kastard tidak lah banyak, disebabkan che mat bikin dalam aduan saiznya comel2, tu pasal dapat 30 biji, kalau anda guna acuan saiz agak besar atau bentuk belimbing, mungkin dapat kurang dari 30. Satu lagi, masa tuang adunan tu dalam acuan, jangan taruk sampai penuh, sebab bila dah masukkan inti, nanti dia jadi penuh dan melimpah. Tuang 3/4 saja sudah memadai. Ok, kalau anda nak mencuba, che mat tuliskan resipinya seperti berikut...

BAHAN-BAHAN INTI :-)
100 gram daging cincang
1 biji bawang besar, cincang
2 ulas bawang putih, cincang
2 keping hirisan halia, cincang
1 biji cili merah, buang biji dan dadu kecil
1 camca besar penuh rempah kari daging
1 camca besar sos tomato
1 camca teh cili kisar
1/2 camca teh lada hitam kisar
1 pokok daun sup, hiris halus
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN KASTARD :-)
75 gram tepung gandum
1 biji telur gred A
170 ml santan(kalau guna santan kotak, guna 100 ml santan + 70 ml air)
2 camca besar mentega, dicairkan (boleh ganti dengan majerin)
Beberapa titik pewarna kuning makanan
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar), tumis bawang putih. halia dan bawang besar hingga layu, masukka cili kisar dan sos tomato. Kacau rata dan masak sekejap. Tambah rempah kari, kacau dan tuang sedikit air. Sementara itu taruk daging cincang dalam tapis dan cuci dibawah air paip, toskan.
  2. Masukkan daging cincang dalam kuali dan kacau rata. Masak dengan api kecil hingga daging berubah warna dan kering. Tambah lada hitam dan perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Kacu rata, akhir sekali masukkan 1/2 bahagian cili merah dan 1/2 bahagian daun sup. Gaul rata dan matikan api, biar inti sejuk.
  3. UNTUK ADUNAN KUIH CARA :- Ayak tepung dalam satu bekas, masukkan telur dan santan sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Tambah garam, mentega cair dan pewarna kuning makanan, kacau hingga rata dan tapis. Ketepikan sebentar, (boleh juga dikisar dalam blender).
  4. UNTUK KUIH CARA BERLAUK :- Panaskan acuan kuih baulu bentuk cermai, guna api dapur paling kecil. Lenser setiap lubang acuan dengan sedikit minyak masak (che mat guna daun pandan yang diikat dan diguntung hujungnya sebagai alat menlengser acuan). Tuang adunan kuih cara 3/4 penuh. Buat hingga siap, kemudian sudukan 1/2 camca teh inti pada setiap kuih cara tadi. Tabur atasnya baki cili merah dan daun sup. Tutup sekejap hingga kuih cara masak (kurang lebih 1-2 minit). Keluarkan dari acuan dan buat hingga siap. Boleh hidangkan waktu berbuka puasa nanti...Selamat mencuba!..


No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.