BEN ASHAARI

Sunday, May 17, 2015

GULAI JANTUNG PISANG SAMA KUPANG..

rsz_jantung_kupang

Assalammualaikum, salam Ahad. Dah siap masak ke?...atau hari ni makan luar. Apa2 sekali pun tak kesah lah, janji anda dan keluarga berbahagia selalu. Hari ni nak berkongi satu resipi yang boleh dikategorikan sebagai masakan tradisional atau masakan kampung. Anda pernah makan jantung pisang? Kalau che mat benda2 macam ni agak biasa, nak2 dulu belakang rumah kami bukan main banyak pokok pisang, dan jantung nya selalu menjadi santapan samada direbus, dimasak gulai (seperti dalam gambar), digoreng atau pun bikin kerabu. Ada jantung pisang yang tak boleh dimakan dan berasa agak pahit. Tapi jantung pisang hutan antara tersedap jika dimasak. Jantung pisang nipah paling muai kerana saiznya yang agak besar.

rsz_jantung_kupang1
Kali ni che mat guna jantung pisang 'awak', ia sama saja dengan jantung pisang nipah. Sebab saiznya besar, guna 1 biji sudah memadai, kalau jantung pisang saiz kecil anda boleh guna 2 biji. Dan kupang sebagai rencah pilihan kali ini. Kalau takde kupang, boleh guna ikan bilis, udang kering atau udang basah, ikan masin pun bess juga. Tak perlu risau. Jantung pisang tak perlu dicelur dan satu lagi untuk mengelakkan ia lebam, jangan hiris jantung pisang terlalu awal. Hiris bila sampai masa anda nak masukkan ke dalam periuk. Kita masak dengan santan cair sampai jantung pisang lembut. Kalau nak mencuba, che mat kongsikan resipinya seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji jantung pisang 'awak' atau pisang 'nipah'
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
Isi kupang segar secukupnya (yang ni ikut budget memasing lah yea)
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar, saiz sederhana
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
10 biji cili padi hijau
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan serai titik, asam gelugor, bahan2 kisar halus dan santan cair ke dalam periuk. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Sementara itu jantung pisang dibuang kulit luarnya hingga jumpa bahagian yang cerah dan lembut. Cuci, kemudian belah 4 dan hiris serong setiap belahan. Terus masukkan ke dalam periuk berisi kuah tadi. Kacau perlahan dan masak hingga jantung pisang empuk.
  2. Masukkan kupang dan kacau perlahan. Tambah sedikit air jika kuah kering. Masukkan santan pekat, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali tambah daun kunyit, dan biar mendidih dengan api sederhana sambil dikacau selalu dan biar hingga jantung pisang empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan dan ikan goreng...

1 comment:

ridmas mas said...

sedapnya jantung pisaangggg..! ehhehehe

jom join --> http://ridmasrm.blogspot.com/2015/05/tangkap-gambar-like-post-dan-share.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.