BEN ASHAARI

Tuesday, April 21, 2015

AYAM MASAK MERAH

rsz_ayam_masak_merah_pak_uteh
Salam semua, ingatkan nak taruk entri ni esok, tapi takpe lah, buat untuk malam ni punya. Sekarang ni che mat hanya mampu satu hari satu entri saja, sebab tak berapa masak sangat dah...tak kencang macam dulu, dah tua kan, Tapi hari ni, petang tadi che mat masak ayam masak merah, sebab utama, bonda berpuasa dan Bak pulak siang tadi tak nak makan kata dia, jadi malam dia makan. Takkan nak jamu dengan lauk2 semalam, tak bess lah kan. Jadi tu yang che mat bikin ayam masak merah. Guna 5 ketul kepak ayam saiz besar, bila dah potong 2 setiap 1, dapat lah 10 bahagian. Terpulang pada anda nak guna mana2 bahagian sekali pun. Nampak tak ada kacang tanah dalam masak merah tu...Ini sala satu bahan tambahan untuk menyedapkan ayam masak merah. Teringat arwah Pak Utih (al-fatihah) che mat bila masak ayam masak merah, arwah akan masukkan kacang tanah. Che mat guna kacang tanah saiz besar yang telah dibuang kulit, anda goreng sekejap kacang tu dalam 40 saat dalam minyak panas, kemudian baru masukkan dalam kuah masak merah. Ok jomm kita lihat resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ketul kepak ayam saiz besar, kerat 2 setiap 1, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk lada sulah*(*gaul rata dan perap 15 minit)
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 genggam kacang tanah saiz besar, dibuang kulit dan goreng 40 saat, angkat dan toskan
3 camca besar cili kisar
2 camca besar penuh tomato puree
1 camca besar penuh sos cili
2 batang serai, diketuk
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Goreng ayam hingga masak, tak perlu sampai garing, biar lembap2 saja. Cedok keluar minyak gorengan dan tinggalkan kurang lebih 1/3 cawan saja. Tumis serai, kayu manis dan bunga lawang hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga wangi.
  2. Tambah cili kisar, sos cili dan tomato puree, kacau rata dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan kacang tanah goreng dan ayam, gaul rata. Tuang air dan masak hingga mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya dan gula (selalunya masak merah manis sedikit). Kacau rata.
  3. Masak hingga pekat. Masukkan bawang besar dan gaul rata. Masak sekejap lagi, sesuaikan rasa dan bila bawang layu, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

4 comments:

Eellee Nana said...

Sedapnya nampak. Sebelum ni tak penah guna kacang tanah. Nak try letak kacang tanah lah pula

eelobor said...

marbeles....menyelerakan

aji nugraha said...

wihhh sedapnya,.,,,,,Obat Rematik

yoorin melacolea said...

salam che mat.. teringin nak masak ayam masak merah harini..harap menjadi.. hehehe.. cedok try resipi che mat ye..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.