BEN ASHAARI

Sunday, February 8, 2015

KAMBING MASAK BRIYANI...

rsz_briyani_kambing_bp

Assalammualaikum, salam Ahad. ehemm, che mat sebenarnya cuti masak hari ni sebab ada jemputan kawen kaum kerabat di Labu, Negeri Sembilan. Jadi che mat masukkan entri kambing masak briyani yang che mat masak semalam. Kali ni agak istimewa kerana rempah briyani ini khas datangnya dari Batu Pahat. Rempah cedok yang dibancuh oleh orang2 yang pakar (in sha Allah lain kali che mat cerita pasal kedai rempah ni yea.....sebab tu hari abang che mat yang pi beli, che mat pulak ke kedai 'harta karun'..jadi tak ikut sama). Rempahnya bau harum dan dikatakan tauke nasi briyani Batu Pahat pun beli rempah kat situ. Che mat guna 600 gram daging kambing. Ada pelbagai cara memasaknya dan che mat masak versi ringkas sahaja. Tak guna santan, tapi guna susu sejat. Sedap dimakan bersama nasi minyak atau sebarang nasi berperisa. Nasi putih pun sedap, nak cicah roti, prata, lempeng atau apa saja lah yang anda rasa sesuai, semua boleh. Kalau anda tak makan kambing, boleh ganti dengan daging lembu atau ayam....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 daging kambing yang dipotong
4 biji kentang, kupas, belah 4 setiap 1 dan rendam
1 biji bawang besar, belah 4
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
1 camca besar bawang goreng
1 pokok daun ketumbar
1/2 cawan susu sejat
1 biji limau nipis
1 biji bawang besar, hiris
2 camca besar penuh rempah briyani (sebarang jenama)
2 camca besar gula melaka
2 camca besar penuh kerisik
Garam secukup rasa
2 camca besar minyak sapi
Air secukupnya
Hirisan daun ketumbar, untuk hiasan
Sedikit bawang goreng untuk hiasan

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 biji tomato yang masak ranum
3 biji cili hijau

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Daging kambing dicuci, kemudian gaul dengan 1 camca besar tepung gandum hingga rata dan perap 20 minit, cuci kembali hingga bersih dan toskan. Sementara itu bancuh rempah briyani dengan bahan2 kisar halus dan kacau hingga menjadi pes rempah. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dala periuk (anggaran 1/3 cawan), masukkan minyak sapi dan biar cair. Tumis bawang besar hiris hingga layu, masukkan bahan2 tumis dan masak hingga harum. Tambah pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Masukkan daging kambing, daun ketumbar dan bawang goreng, gaul rata dan masak hingga daging kecut.
  3. Tuang air secukupnya hingga daging tenggelam. Kacau rata dan biar mendidih, kemudian sederhanakan api. Masak hingga daging kambing empuk, tambah air panas jika kuah kering dan daging masih belum empuk.
  4. Masukkan kentang, kerisik dan belahan bawang besar. Perah limau nipis dalam susu sejat, kacau rata masukkan ke dalam kurma, kacau dan masak hingga kentang empuk. Tambah gula melaka, perasakan dengan garam secukupnya dan akhir sekali tambah cili merah dan cili hijau. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan daun ketumbar dan bawang goreng. Boleh dihidangkan bersama nasi berperisa atau nasi putih..

4 comments:

ummi aqilah (LM) said...

Sedapnya.. Kalau dpt nih mkn dgn papadam!! Nyumsss

Ehem.. Mintak kek chiffon sepotong che mat

Lulu Caldina said...

lulu terliur... nyummy

Maria Hasun said...

Nyummy yeah

Nadia Johari said...

alahaii nak je selalu dtang rumah che mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.