BEN ASHAARI

Monday, February 16, 2015

ASAM PEDAS IKAN PARI LADA HITAM..

rsz_ikan_pari_asam_lada_hitam
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni masak asam pedas ikan pari lada hitam. Nama macam panjang, tapi resipi kurang lebih sama, cuma lebihkan lada hitam. Lada hitam mesti yang baru ditumbuk, kalau yang dah siap kisar tu pun boleh cuma kurang harum. Awal2 dah kasi tau kat FB, yang che mat akan masak asam pedas, kalau ada yang kata ok boleh buat entri, baru che mat jadikan ia entri, bukan apa dah terlalu kerap, sikit2 asam pedas, macam membosankan aje. Seperti biasa, ikan pari menjadi pilihan utama che mat. Anda tak makan ikan pari, boleh ganti dengan apa jenis ikan yang anda suka, ikan tenggiri, ikan kembong, ikan merah, atau ikan bawal pun boleh. Takde masalah. Sawi jeruk anda boleh ganti dengan terung, bendi dan sebagainya. Nak memasaknya memang mudah dan pada che mat asam pedas satu hidangan yang sedap dimakan setelah beberapa jam dimasak kerana rasanya lebih sebati dan mesra dengan segala rencah2 yang kita gunakan. Resipi seperti berikut dan terima kasih kerana masih memberi sokongan pada blog ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram ikan pari
3 kelopak sawi jeruk
1 batang serai
2 kuntum bunga kantan
1/2 camca besar pes asam jawa
1 camca besar lada hitam (boleh kurangkan), tumbuk halus
2 senduk nasi cili kisar
1 camca teh serbuk kunyit
1 kiub pati ikan bilis (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, perap dengan jus limau kasturi selama 15 minit, cuci bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil, cuci dan rendam. Serai diketuk, bunga kantan dibelah 2 setiap 1 kuntum. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 6 cawan). Biar mendidih. Masukkan ikan pari dan kiub pati ikan bilis (jika guna). Biar masak sekejap. Tambah sawi jeruk dan bunga kantan.
  4. Tambah lada hitam, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak hingga ikan masak dan sawi lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangka bersama nasi, telur dadar dan ulam-ulaman..


2 comments:

Dkna Abza said...

Akan cuba... heeee

Eny Abdullah said...

Bekas sia tu klasiknyaaa... mana nak dapat barang antik yang lama-lama mcm ni ye cik mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.