BEN ASHAARI

Wednesday, January 14, 2015

TEMPE GORENG REMPAH RATUS...

rsz_tempe_rangup

Assalammualaikum, baru sempat nak bersiaran. Malam ni che mat share kudapan mudah yang biasa menjadi kegemaran orang2 Johore terutama masyarakat keturunan jawa (dan sekarang ni bukan jawa pun suka). Tempe bahan penting dalam masakan tradisi kita orang2 Johor, terutama masak lodeh untuk lontong, sambal goreng, sambal tempe kering dan juga dioleh menjadi kerepek tempe dan sebagainya. Satu lagi, ia juga sering menjadi cemilan diwaktu2 senggang. Paling mudah digoreng kunyit, dan kalau nak sedap lagi boleh goreng celop tepung macam pisang goreng tu. Kalau nak lebih enak, boleh goreng rempah ratus macam che mat buat ni...tak susah senang aje..

rsz_tempe_rangup1

Seperti anda tau, di Johor kalau makan benda yang dicelop tepung dan digoreng garing, tidak lengkap tanpa disertakan sambal kicap. Ia satu kemestian untuk menjadikan hidangan lebih sedap. Sambal kicap buatnya mudah dan ada dua cara, pertama anda boleh guna cili padi dan bawang putih yang digoreng terlebih dahulu, kemudian ditumbuk bersama sedikit gula dan dicampur kicap lemak manis (semestinya JALEN lah yea). Dan ada yang tumbuk cili dan bawang tanpa digoreng. Semua bergantung pada anda, kalau che mat tumbuk aje cili dan bawang tu tanpa digoreng, in sha Allah setakat ni ramai dah yang makan, takde pulak sampai sakit perot atau masuk hospital. Apa2 pun semuanya atas pilihan anda....Ok, meh che mat kongsikan cara che mat bikin tempe goreng rempah ratus..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 paket tempe (guna tempe berbungkus plastik saiz 4 x  4 inci)
1 biji telur saiz kecil (gred C)
1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan air (cedok keluar 2 camca besar)
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
2 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)
1/8 camca teh soda bicarbonate
1/2 camca teh garam (atau secukup rasa)

BAHAN SAMBAL KICAP :-)
20 biji cili padi thai jenis merah, digoreng sekejap
3 ulas bawang putih, digoreng sekejap
1 camca besar gula
1/2 cawan kicap lemak manis JALEN

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Tempe dipotong pada 3 bahagian untuk setiap 1 bungkus. Kemudian setiap 1 bahagian dibelah nipis ( buat 4 belahan nipis). Buat semuanya hingga siap dan ketepikan. Sementara itu, dalam satu bekas, masukkan tepung beras, serbuk kunyit, soda bicarbonate dan garam. Kacau rata. 
  2. Tambah bahan2 tumbuk halus dan telur. Gaul rata.Tuang air sedikit demi sedikit hingga habis sambil dikacau hingga rata dan sebati. Ketepikan sebentar. 
  3. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Celopkan sekeping tempe dalam adunan hingga rata dan masukkan ke dalam kuali, goreng 7 - 8 keping sekali goreng, bergantung pada saiz kuali yang anda guna. Goreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan dan garing. Balik2kan agar masaknya rata. Angkat dan toskan. Buat kaedah sama untuk baki tempe hingga siap dan hidangkan bersama sambal kicap.
  4. UNTUK SAMBAL KICAP :- Tumbuk cili, bawang putih dan gula hingga halus, masukkan kicap lemak manis dan kacau rata. Boleh hidangkan bersama tempe goreng rempah ratus tadi untuk minum petang..

4 comments:

Anil Wanina said...

nak cubaaaa!!!! ^_^

Sis Lin said...

Waalaikumsalam...

Waaa tempe guring laaaaa...chedapnyaaaaaa pok suuu...

nurazah mohamad nor said...

Assalamualaikum En Mat😊
Azah copy yer resepi ni😉

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

Memanglah kesukaan saya ni...johorean lah katakan hehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.