BEN ASHAARI

Wednesday, September 17, 2014

IKAN BAKAR GAYA PORTUGIS...

rsz_ikanns_bakar_portugis

Assalammualaikum, salam Rabu... Ok, entri pertama che mat untuk hari ini, satu menu ringkas dan mudah dibuat, dah lah tu sedap pulak. Ikan bakar gaya Portugis che mat pernah buat dulu, kiranya lama juga lah tak buat. Tapi tu hari Kak Yatie Memories, telah mengembalikan ingatan che mat pada ikan bakar ini. Terbayang2 rasanyanya enak, masam manis, rasa lemak2 dan harum dengan isi ikan yang lembut, lembab dan dibakar sempurna. Masa nak makan tu perah pula dengan jus limau kasturi, Allah hu akhbar, tak makan nasi pun takpe...tapi kalau makan dengan nasi lagi besss...betul, tak tipu nihh!..

rsz_ikanns_bakar_portugis1

Nampak sedap kan, meleleh tak air liur?....eceh...ceh, kononn kata tak..Yang ni che mat guna ikan pari, baki dari yang masak kari tu. Selain ikan pari, anda boleh guna apa saja ikan yang anda suka, kalau boleh biar lah yang banyak isi. Resipi ikan bakar gaya portugis yang ni telah che mat ubah sedikit, mengikut bahan2 yang ada di rumah. Dan nasib baik ada sekuntum bunga kantan, kalau tak sah2 kurang 'kick' dah ikan bakar ni. Che mat guna 3 keping potongan ikan pari, kurang lebih 1 jengkal panjangnya setiap potongan. Kalau anda suka pedas, boleh tambah cili padi. Ok, toksah berceloteh lagi, jomm lihat resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 keping ikan pari, setiap satu panjang kurang lebih 1 jengkal
4 helai daun limau purut
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
3 camca besar minyak bawang putih (4 ulas bawang putih, cincang halus dan goreng dengan 1/3 cawan minyak masak hingga bawang putih harum dan perang. Tapis dan sejukkan)
3/4 camca besar pes asam jawa
Daun pisang secukupnya (layur atas api hingga lembut, agar mudah digunakan)
Limau kasturi secukupnya
Hirisan cili padi untuk hiasan

BAHAN-BAHAN KISAR HANCUR :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 batang serai, hiris
1 kuntum bunga kantan, hiris
3 biji buah keras
3 keping hirisan lengkuas
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali, Tumis bahan2 kisar hancur tadi hingga harum, masukkan pes asam jawa dan kacau rata. Masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. Tambah garam dan gula dan masak hingga sambal pekat. Masukkan 2 helai daun limau purut (2 helai lagi dimayang halus), masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar sambal sejuk sebelum digunakan.
  2. Ikan pari dibersihkan dan perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Untuk bakar ikan che mat guna 2 helai daun pisang yang telah dipotng 4 persegi. Pastikan saiz potongan lebih besar dari panjang ikan tadi...Kita mula membungkus..
  3. Ambil 2 helai daun pisang dan lapiskan. Ceduk 1/6 bahagian sambal dan ratakan atas daun pisang. Letak sekeping ikan pari, tuang sedikit minyak bawang putih dan ratakan. Cedok lagi sambal dan lumur atas ikan tadi. Tabur dengan hirisan bunga kantan dan hirisan daun limau purut. Bungkus ikan tadi dan kemaskan. Buat kaedah sama untuk baki ikan dan bahan2 lain hingga siap.
  4. Panaskan oven atau che mat guna kuali pemanggang ajaib. Bakar ikan tadi selama 7- 10 minit untuk setiap bahagian, atau hingga masak. Tabur hirisan cili padi dan hidangkan bersama belahan limau kasturi....
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda bakar atas api bara, balut bungkusan daun pisang yang berisi ikan dengan aluminium foil untuk mengelakkan ia hangus. Boleh juga ditukar dengan ayam jika anda suka dan pastikan anda bahagi sambal tadi kepada 3 bahagian untuk memudahkan kerja anda....Selamat mencuba!!....

4 comments:

Yatie said...

wow sungguh menyelerakan...mmng sedap guna resepi Che Mat ni....akak suka..

Etuza said...

hummm!hebat memasak..memang pilihan tepat resipi bloglist ni. Singgah jg ke laman Pesona & Mustika ya

zuliana gojesmami said...

Wow, saya mesti cuba!

Lynn Munir said...

Saya memang mencari resepi ini. Terima kasih Che Mat.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.