BEN ASHAARI

Saturday, September 20, 2014

ASAM PEDAS IKAN KEMBONG

rsz_assam_ikan_kembong

Assalammualaikum, salam Sabtu. Hari ni che mat masak asam pedas ikan kembong. Mesti ada yang boring sebab asam pedas manjang, takde lain selain asam pedas. Tapi che mat suka asam pedas. Pada che mat untuk mendapat asam pedas yang sedap, kena guna cili yang baru dikisar, senang cerita kisar sendiri. Asam perlu terasa, tapi bukan lah sampai masam sangat. Ikan yang segar. Kalau  suka, masukkan sedikit lada hitam, kuah asam pedas menjadi lebih wangi dan beraroma. Rasanya sedikit berangin dan hangat. Daun kesom dan bunga kantan sebagai pelengkap rasa untuk masakan asam pedas. Tapi kalau takde boleh saya tak letak, cuma kalau boleh tu biar lah ada.

rsz_assam_ikan_kembong1

Che mat guna 3 ekor ikan kembong saiz besar. Ada yang tanya ikan kembong dengan mabong sama ke?..Sekali tengok memang nampak sama, tapi apa yang che mat tau. Ikan mabong badannya lebar sedikit dan kebong besar panjang. Kata bonda, isi ikan mabong lagi sedap dari kembong. Selalu che mat beli ikan kembong rebus, mereka guna ikan mabong, tapi tetap tulis 'kembong' rebus. Asam pedas kali ini guna bendi dan tomato ceri sebagai bahan tambahan. Bila anda masak asam pedas, sertakan dengan telur dadar bersama nasi putih, ulam pulak dengan petai....mak mertua lalu pun tak perasan, tu pun kalau ada mak mertua lah kan...Kalau nak cuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 ekor ikan kembong saiz besar
10 batang bendi, cuci dan toskan
15 biji tomato ceri
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom, cuci dant toskan
1 1/2 senduk nasi cili kisar
3/4 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 kiub pati ikan bilis
3 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 keping hirisan halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
2 biji cili merah, dibuang biji

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan (terpulang pada anda sama ada nak kerat dua ikan tadi atau tidak, che mat biarkan saja seko2). Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tums hirisan bawang merah dan putih hingga wangi dan perang.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga harum, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan kacau rata.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 1 liter), kacau rata dan biar mendidih. Tambah kiub ikan bilis (hancurkan), lada hitam tumbuk, bendi dan bunga kantan. Masak sekejap dan masukkan ikan. Kacau perlahan, masukkan daun kesom. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikt gula. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan telur dadar.

6 comments:

Etuza said...

memang ebat di dapur .tumpang happy namp[ak sajian..

Ieta Mat Saad said...

Ya Ampunn... sedapnya... baru semalam mkn asam pedas ikan siakap. Tengok asam pedas Che Mat tetap juga terliur...

Wanie Laila said...

Wah....sedapnya...nk try le esok...t.kasih che mat...

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Huhuhu ... Tengah mencuba nih ... Kita tengok hasil nyer nanti ...

Herny Hafiz said...

terima kasih ! nampak enak tuuu..

www.hernyhafiz.com

Herny Hafiz said...

terima kasih ! nampak enak tuuu..

www.hernyhafiz.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.