BEN ASHAARI

Wednesday, May 21, 2014

ASAM PEDAS IKAN DURI...

ikan duri asam pedas
Assalammualaikum, salam semua. Entri che mat masak siang tadi. Ikan duri yang memang ada dalam peti sejuk, plan asal nak masak asam rebus cili padi, tapi disaat2 akhir, ia telah ditukar kepala asam pedas. Ikan duri ada banyak jenis, yang ni ikan duri yang bila besar jadi ikan mayong, kalau ikan duri jenis 'blukang', che mat memang tak makan. Ikan blukang kepala dia leper sedikit dan berkulit sedikit gelap. Saiz ikan agak sederhana dan ikan duri jenis isi putih. Sawi jeruk dicampurkan dalam asam pedas. Ini terpulang, anda nak guna terung, bendi atau tomato juga boleh. Tiba2 macam nampak daun kari pulak...errr asam pedas guna daun kari ke?..Sebenarnya che mat takde daun kesom, ada yang baru tanam tu pulak, alaah hai, ciput nau, jadi guna daun kari. Bau2an ni semua untuk menambah keenakan asam pedas ikan duri...Kalau nak mencuba, resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan duri putih saiz sederhana
3 kelopak sawi jeruk
3/4 camca besar pes asam jawa
1 senduk nasi penuh cili kisar
3/4 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
3 biji bawang merah kecil. hiris
1 ulas bawang putih, hiris
1 tangkai daun kari, dilurut
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
2 biji cili merah
10 biji halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan duri disiang, kemudian kerat ikut suka, cuci dan perap sama jus limau nipis selama 20 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Cuci sawi jeruk dan potong kecil, kemudian rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan daun kari hingga harum dan bawang layu. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Tambah cili kisar, kacau rata dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter). Kacau dan bila mendidih, masukkan ikan, sawi jeruk (toskan dan perah) dan bunga kantan. Kacau perlahan dan biar mendidih.
  4. Perasakan dengan lada hitam tumbuk, garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

3 comments:

Lynn Munir said...

Memang feveret saya ni. Best.

noraimi syazwani mohd yusoff said...

Asam pedas niiantara menu kegemaran. Tak pernah lagi masak asam pedas ikan duri. Lepas ni boleh la cuba resepi ni pulak. mesti best!

Ayu said...

Assalam cheat,
Akak pun baru masak asam pedas ikan duri..
Recipe mat ni hari tu..memang sedap terangkat..letak sawi asin lah juga..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.