BEN ASHAARI

Tuesday, February 18, 2014

APAM KAMPUNG PUN TEMBAM JUGA...

rsz_apam_kampunggg

Salam semua, entri apam malam ni, yelah kan che mat takde masak lauk pauk yang boleh dibuat entri sangat, kalau masak pun yang mudah2 saja. Bikin meluat orang tengok saja. Siang tadi masa tunggu doh roti nak mengembang, che mat sempat bancuh apam kampung yang bonda suka. Sebab masa tu yeast masih kat luar dan belum simpan dalam freezer, ha ah, che mat memang simpan yeast dalam freezer, agar tahan lama. Apam kampung seperti anda tau boleh dibuat samada guna gula putih atau gula perang. Che mat guna gula perang lembut atau soft brown sugar. Jika anda nak guna gula melaka pun boleh, tapi kenalah dimasak dulu dan sejukkan sebelum digunakan. 

rsz_apam_kampunggg1

Perasan tak apam tu, tak lah tinggi sangat tapi lembut dan tembam. Kalau anda nak tinggi, boleh guna loyang kecil sedikit. Che mat guna loyang bulat 9 inci tu pasal tinggi apam tu sedang2 saja. Asal usul keturunan resipi ni che mat ambik dari blog geng masak2 yang lama menyepi, Cikgu Hana...dan dah pernah buat dulu. Dan insha Allah kalau anda buat pun menjadi juga. Cuma satu pesan che mat, kalau anda guna kukus biasa, panaskan kukus awal 20 minit sebelum waktu mengukus, contohnya nak kukus apam jam 2 petang (setelah diperap 60 minit), 1.40 petang tu anda dah boleh panaskan kukus, takut nanti lambat panaskan kukus, bancuhan apam turun balik. Kecuali anda guna kukus elektrik, sebab kukus jenis elektrik panas cepat. Boleh juga dimakan bersama sambal tumis selain kelapa parut yang digaul sedikit garam. Resipi mudah seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
1 1/4 cawan air
1 camca besar instant yeast (mauripan)
75 gram gula perang @ soft brown sugar
Kelapa parut putih *
Sedikit garam*(*digaul rata dan kukus sekejap)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali kelapa dan garam. Kacau rata dengan whisk hingga semua rata dan tidak berbintil2. Sementara itu sapu loyang bulat 8 atau 9 inci dengan sedikit minyak atau majerin, tuang adunan apam dan perap 1 jam atau hingga adunan kembang.
  2. Sementara itu, 20 minit sebelum adunan kembang, panaskan kukus, balut penutup kukus dengan kitchen towel bersih dan kukus loyang berisi adunan apam tadi selama 40 - 45 minit atau hingga masak (bila cucuk apam dengan lidi sate dan keluar bersih, tu tanda apam dah ok). Sejukkan dan boleh dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut atau sambal tumis.

8 comments:

zana fahmi said...

Apam kampong pun sedap tau..

Kak Rose said...

lama dah teringin nak makan apam kampung cenggini...jamu mata kat sini la dulu.

Puteri Jamu said...

cantik pelapik daun pisang tu cik mat, apam kampong terus nampak cam apam bandar :)

Suria said...

Apam kampung CMG class gitu...

Makcik Anak 3 said...

sedap jer!!! hehheee

Yatie said...

kuih yg sedap dari dulu lagi....simple tapi kalau makan maunya seloyang pun leh abes...(akak lerrr tu peminat no 1 apam )

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

rindu la nak mkn apam kampung ni.... elok kejadiannya tu... berongga2...

Seli said...

Salam. CMG saya tgh buat apam ni ikut resipi kt sini. Harap menaik lah :-D

-silent reader

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.