BEN ASHAARI

Sunday, December 15, 2013

AYAM MASAK HALIA...

rsz_ayam_halia
Ikut kan hati, memang tak nak masak hari ni, bukan tu saja, nak melintas kat dapur pun tak kuasa, penat. Tapi kan, hmmm, che mat masak jugalah. Selain ayam masak halia (tu aje yang boleh che mat fikir dan termudah untuk dimasak), che mat masak juga asam rebus terung sama ikan pari masin. Ayam masak halia ini selain sedap, ia agak hangat. Tapi che mat tak letak lada hitam, kalau anda nak letak sedikit tak jadi masalah. Che mat guna kurang lebih 1/2 ekor ayam yang dipotong kecil...errr, tak delah kecil sangat, kira potongan yang sesuai. Ia juga sedap dimakan bersama bubur nasi. Selain ayam, daging pun sedap dimasak macam ni, kalau dapat guna daging batang pinang atau jika anda guna daging biasa, kasi rebus dulu hingga empuk, baru dimasak. Kalau anda rasa malas2 nak masak macam che mat, apa kata cuba ayam masak halia....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam (kurang lebih 600 gm) potong ikut suka
1 batang leek. kerat pendek dan rendam
2 inci halia, mayang halus
3 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
1 biji bawan besar, hiris bulat dan leraikan
2 camca besar sos tiram
2 camca besar kicap cair
2 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dicuci bersih dan toskan. Gaul ayam tadi bersama kicap cair dan halia yang dimayang halus hingga rata. Perap ayam tadi 1 jam (simpan dalam peti sejuk)..
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum, masukkan ayam yang diperap, kacau dan masak hingga ayam air ayam kering. Tuang sos tiram dan gaul rata. Masukkan air, kacau dan biar mendidih.
  3. Masak dengan api kecil hingga ayam empuk. Masukkan bawang besar, cili merah, cili hijau dan leek (toskan). Kacau dan masak hingga pekat sedikit. Rasa dan jika kurang masin anda boleh tambah garam atau kicap cair. Masak sejekap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan..


11 comments:

Suzlin Azreena Nordin said...

lebih kurang resepi kita ;)

tp nm resepi kite omputih sket.

HOHOHO.

http://suzlinazreena.blogspot.com/2013/12/resepi-stew-ayam.html

adda syuhada said...

sedapnya...

Raudzah Z said...

Sedapnya kita suka banyak bawang puti & halia...best !!!!

Syed T said...

Dah try buat...berjaya dan bergaya kesedapannya!

'abir Burhanuddin said...

Mcm aym msk kicap jer..hee

Masjuliana Balqish said...

Tambah tepung jagung sikit kasi pekat baru umphhhh!!!

Nur Majidah A.Majid said...

Wat pds2 lg sodap..

mamarayyan said...

Che mat leek tu apa..tak pnh dgr lg ni..

mamarayyan said...

Best ye nanti leh cuba

Fazira Aziz said...

Saya mmg suka masakan ni. Kalau tak perap pum takpe kan?

Www.momsmilkyway.com

farwizah darwisha said...

My husband suka ayam masak halia..n tambah dgn budu lagi...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.