BEN ASHAARI

Monday, October 14, 2013

UNGKEP AYAM PEDAS SESUAI UNTUK AIDIL ADHA....

rsz_ungkep_ayam_pedas
Salam Isnin, insya Allah esok kalau diizinkan Allah swt umat Islam akan merayakan hari raya korban atau hari raya aidil adha. Jadi entri hari ini che mat share satu resipi yang ringkas tapi sesuai untuk hidangan hari raya, tak kesah lah hari raya haji, raya puasa, hari2 biasa atau hari2 mau...erkk..hehe. Ungkep ayam berasal dari Indonesia dan terkenal di Malaysia, mungkin dibawa masuk oleg orang2 Jawa yang berhijrah ke tanah melayu pada zaman dulu kala. Sedap dimakan bersama nasi putih, ketupat atau pun lemang. Kalau nak makan sama lontong juga sedap. Kebiasaannya resipi ungkep menggunakan ayam kampung atau ayam hutan. Kalau takde, ayam pencen pun ok. Oleh sebab che mat nak masak cepat, che mat guna ayam daging saja dalam 1/2 ekor. Tidak menggunakan santan dan ini membolehkan ungkep bertahan lebih lama dari rendang (kebiasaannya idok leer tahan lama kalau dah dihadap ramai, sekelip mata aje licin...)...Ok resipi seperti berikut dan che mat buat pedas sikit, ini terpulang pada anda samada nak pedas atau tidak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
1 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
2 helai daun salam @ 3 helai bay leaf
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3/4 inci kunyit hidup
1 batang serai, dihiris halus
3 biji buah keras, hiris
1 biji cili hijau
20 biji cili padi
1 camca besar ketumbar
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan), tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan tumis sekejap hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam, gaul rata dan biar ayam kecut sedikit.
  2. Tuang air secukupnya (jika anda guna ayam daging yang cepat empuk, guna 1 1/2 cawan air). Kacau rata. Masukkan daun salam @ bay leaf, asam gelugor dan sedikit garam. Kacau dan dan biar mendidih perlahan.
  3. Masak hingga pekat, tambah gula melaka, kacau dan masak lagi hingga kering seperti rendang. Kacau sekali sekala. Rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat dan sebagainya.

9 comments:

Muhammad Khairuddin Lim said...

selamat hari raya:)

Nurfaizah M Nor said...

hai cm! selamat hari raya aidiladha. selalunya izah masak ungkep ni dgn nasi ambeng... seyes terangkat hehehe

sufian.ghaffar said...

Ok laparrrrrr hehehehe... Salam Aidiladha....

zurida said...

Selamat Hari raya CM.
Terima kasih sbb tak jemu2 kongsi resepi walau byk dugaan. Hanya Alla yang dapat membalas segala penat lelah CM..In Shaa Allah

zurida said...

opps..typo error *Allah..

Lydia Miza said...

Salam cm, tq sudi share resepi.x pernah masak ungkep ni tau. Rupanya tak la byk sgt bahannya

fazianbatrisyia said...

lapor nengoknya...makan dgn nasi putih panas...mmg sedap

radiah hamdi said...

Waa leh try ni

aji nugraha said...

hmmm kuliner ini nampaknya enak sangat..apabila anda tau saya mau tanya apakah benar Khasiat Jelly Gamat ampuh untuk Obat Rematik??


Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.