BEN ASHAARI

Thursday, July 25, 2013

KEK LAPIS COKLAT - PUDINA...

rsz_kek_lapis_coklat_pudina
Assalammualaikum...mesti ada yang heran, cm tak masak ke?, asyik masukkan entri kek aje dan sejak berblog rasanya tahun ni paling kurang cm share menu berbuka. Sebenarnya kami berbuka ala kadar sahaja, tak de kuih muih yang pelbagai, sebab tak selera dah nak makan kuih (kalau karipap, cm masih ok lagi). Cm masak pun sama macam hari2 biasa. Hari ni untuk berbuka, cm masak ayam pongteh, lepas tu ada lah menu2 biasa. Abang cm ada juga beli roti canai, dan bila dah letak kat meja, nampak banyak dah....konpius nak makan kalau banyak sangat. Berbalik pasal entri kek lapis ini, cm buat beberapa hari lepas. Sebenarnya ini resipi olahan saja, cm ubah perisanya pada perisa coklat dan pudina. Perisa pudina anda boleh beli dikedai2 menjual bahan baking. Satu cm nak pesan jangan letak banyak sangat perisa pudina cukup sekadar ada aroma pudina sahaja..

rsz_kek_lapis_coklat_pudina1
Membuat kek lapis menyeronokkan walaupun anda terpaksa menghadap oven 2 - 3 jam sehingga habis proses melapis. Pesan seorang pakar kek lapis yang berniaga kek lapis, juga sahabat FB cm, Kak Nomie Aziz, kalau membakar, biar permukaan sedikit perang, kemudian baru dilapis dengan adunan baru. Ini akan memperlihatkan garisan perang yang menambah keanggunan kek lapis bila dipotong...terima kasih Kak, sudi berkongsi tips. Teringat cm pertama kali dulu makan ais krim perisa coklat pudina pemberian anak buah cm, dan lepas tu cm mula suka dengan rasa tu. Dan kek lapis coklat pudina adalah gandingan yang amat serasi bagi penggemar rasa yang segar dan esotik.... Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHAN A :-)
250 gram mentega (cm guna SCS)
150 gram gula kastor (cm guna 130 gram)
14 biji kuning telur gred A
5 camca besar susu pekat manis

BAHAN-BAHAN B :-)
150 gram gula kastor (cm guna 130 gram)
7 putih telur
1/4 camca teh cream of tartar

BAHAN-BAHAN C :-)
160 gram tepung Hong Kong*
40 gram horlick*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan gaul rata)
2 camca besar serbuk koko + 3 camca besar air panas + 1/2 camca teh coklat emulco, kacau rata
1/4 camca teh pewarna hijau + 10 - 12 titik perisa pudina
Mentega cair secukupnya untuk disapu pada lapisan kek

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan. Dalam mangkuk adunan, putar mentega, susu pekat manis hingga sebati, masukkan gula dan putar hingga berkrim.
  2. Masukkan kuning telur sedikit demi sedikit dan terus memutar hingga kembang dan gebu. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung yang telah digaul rata sedikit demi sedikit, putar sebati. Ketepikan.
  3. Dalam mangkuk adunan yang kering dan bersih, putar putih telur dan cream of tartar hingga berbuih, masukkan gula kastor dan putar hingga pekat dan bertanduk. Gaul putih telur ke dalam bancuhan mentega hingga rata dan sebati.
  4. Bahagi kepada dua bahagian sama banyak, satu diletak pes coklat dan satu lagi pewarna hijau dan perisa pudian. Kacau rata.
  5. Tukar api oven pada fungsi grill (api atas). Panaskan acuan 1-2 minit dalam oven, keluarkan dan sudukan 4 camca besar bancuhan coklat, ratakan dan bakar 5 - 7 minit hingga perang. Tekan perlahan permukaan kek dengan penekan kek lapis dan jika ada gelembong udara, cucuk dulu dengan lidi sate. Sapu dengan mentega cair dan lapis sekali lagi dengan adunan coklat. Bakar hingga masak, dan lakukan proses yang sama. Kemudian baru dilapis dengan bancuhan hijau. 
  6. Setiap warna dibakar 2 lapisan, tekan perlahan setiap lapisan dan sapu mentega cair. Untuk lapisan terakhir, bakar guna api atas dan bawah selama 15 minit, jika permukaan kek cepat perang, tutup dengan aluminium foil. Bila kek masak, keluarkan dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jarigan. Boleh potong dan hidangkan.

7 comments:

A.B.M said...

*pengsannn*

Mat Gebu said...

@ ABM - haha, jangann pengsann....

Nanie & Muhamad said...

Takut tgk jumlah telur

Nanie & Muhamad said...

Takut tgk jumlah telur

Rima said...

Tergolek makcik melihat lapis mu :op

Zamani Abe said...

cantiknya kek lapis kat sini!

huda ♡ Azhar said...

teruja tgk kek lapis mat!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.