BEN ASHAARI

Thursday, May 30, 2013

JOMM....PULUT SERUNDING!..

rsz_pulut_urap
Malam semua, assalammualaikum. Diam tak diam dah nak masuk ke 1/2 tahun 2013, pantas betul masa, rasa macam baru saja awal Januari, tau2 dah hujunng Mei saja..Hmm, makin tua dan mood juga makan mendatar. Tak pelah, selagi terdaya, insha Allah blog akan bernyawa walaupun kekerapan cm update dah makin kurang sekarang ni. Tak lama lagi jika dipanjangkan usia Ramadan bakal menjelma dan sudah pasti anda mula memikirkan hidangan juadah untuk keluarga dan cm rasa pulut serunding antara yang sesuai. Buatnya tidak lah susah mana, hanya pulut yang ditanak (tapi cm kukus) kemudian dibentukkan dalam acuan (cm guna scoop aiskrim yang comel) dan golekkan dengan serunding, tekan2 sedikit biar melekat...

rsz_pulut_urap1
Sesuai untuk semua majlis, dan gaya membentuk terpulang pada anda, macam cm buat bentuk bulat2, tapi pernah juga cm tengok yang leper atau ikut kreativiti masing2. Kalau guna acuan untuk membentuk, sapu sedikit minyak makan, baru ditekan ke dalam acuan, ini memudahkan pulut keluar dengan sempurna. Kalau serunding dah siap awal, lagi senang. Tinggal buat pulut dan golek2kan dengan serunding. Resipi seperti berikut...

BAHAN PULUT :-)
300 g beras pulut, cuci dan rendam 30 minit dan toskan
Santan cair secukupnya
1/4 camca teh garam
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN SERUNDING :-)
1 kelapa parut, pilih yang kulit basah
1 batang serai, hiris halus*
2 ulas bawang putih*
5 biji bawang merah*
1/2 inci lengkuas*
2 biji cili merah*
3/4 camca besar ketumbar*
1/2 camca teh jintan halus*
1/2 camca teh jintan kasar*
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
2 camca besar gula pasir*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa (agak2 dalam 1/2 camca teh)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SERUNDING :- Tumis bahan2 kisar hingga harum, masukkan garam dan juga kelapa parut, gaul rata. Kecilkan api dan masak sambil dikacau selalu hingga serunding berderai tetapi tidak kering. Angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan, masukkan pulut dalam bekas dan tuang santan cair sehingga separas pulut. Masukkan garam dan gaul rata. Letak daun pandan dan kukus 20, gaul pulut dan kukus lagi 5 minit. Angkat dan sejukkan.
  3. UNTUK PULUT SERUNDING :- Sarung tangan dengan plastik bersih, ambil sedikit pulut dan kepalkan. Golek dengan serunding sehingga membaluti pulut. Boleh dihidangkan. (Dalam gambar cm guna scoop ais krim saiz sederhana, sapu sedikit minyak makan pada bahagian dalam scoop ais krim tadi, dan cedok pulut, tekan2 sedikit dan keluarkan. Kemaskan bentuknya dan golek dengan serunding kelapa). Boleh hidangkan...

3 comments:

Yuss Russ said...

Nampak sungguh menyelerakan......sedap sungguh!!...dan gambarnya pun sangat cantik....

MY said...

jemput masuk = http://www.cintacinta4u.com/index.php/en/

Sunah Sakura said...

kenapa kena cucuk cengkih? ehhhhh

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.