BEN ASHAARI

Monday, May 27, 2013

BEGEDIL AYAM UNTUK CEMILAN...

rsz_begedil_ayam
Salam Isnin semua, cm masak yang biasa saja hari ni, kari ikan tenggiri dan asam pedas ikan sembilang, atas permintaan. Tapi kari ikan cm yang nak masak. Oleh itu cm share resipi yang cm buat tu hari. Ingat kes kentang yang cm beli tu, masih belum luak. Kebetulan dalam freezer ada daging ayam kisar. Hmm, jomm kita buat begedil ayam..Selalu orang guna daging tapi kalau buat guna daging ada yang tak boleh makan sebab sakit gout, kalau ayam masih ok. Jadi cm pun ON kan projek menggedil. Tak susah mana buat dia. Bila bonda nampak, dia tanya, nak buat soto ke?.. Cm kata nak buat soto tengkorak takde (tengkorak tu, rangka2 ayam yang isinya telah diambil untuk buat sate, jadi cm beli dan guna untuk kuah soto).Jadi begedil ini hanya untuk cemilan dipetang hari dan juga untuk bonda berbuka. Ada macam2 cara buat begedil, cm nya style tkde lah ikut resipi sangat, lebih pada ikut keadaan atau agak2. Kentang pun cm tak timbang tapi kurang lebih dalam 1 kati atau 600 gram, bila dah buang kulit jadi kurang sikitlah berat dia..

rsz_begedil_ayam3
Untuk resipi ini boleh dapat kurang lebih 36 biji begedil, cm guna 1 camca besar penuh untuk sebiji begedil. Anda boleh buat lebih dan simpan dalam peti freezer, bila nak makan keluarkan biar sekejap dan boleh goreng. Nak goreng tu celop dulu dalam putih telur, kalau nak guna sebiji telur pun boleh tak salah, tapi nanti minyak gorengan anda akan berbuih. Jangan goreng banyak2 sekali, cm goreng 7 - 8 keping sekali, guna api sederhana. Kata sorang teman FB cm, begedil juga sedap dimakan bersama lontong..hmmm, belum pernah cuba lagi, kalau makan dengan soto tu biasalah. Yang ni cm buat untuk cemilan2, dan bila buat begedil, teringat blogger ini yang suka makan begedil, moga Allah swt memberkati hidup beliau sekeluarga.....aminnn...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram kentang, potong kecil dan rendam
150 gram daging ayam yang dicincang halus
1 genggam bawang goreng
1 pokok daun sup, hiris halus
1 camca teh lada sulah (cm guna aji-shio)
1 biji kuning telur
1 camca besar rempah sup Adabi
Garam secukup rasa
1 camca besar tepung gandum (jika perlu)
Putih telur secukupnya (anggaran 2 - 3 biji)
Sos kegemaran anda

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Rebus kentang dengan sedikit garam hingga empuk. Sementata itu, masak daging ayam cincang dalam kuali (cm guna non stick pan) dengan api kecil hingga putih dan kering airnya, kacau selalu. Angkat dan ketepikan. Toskan kentang, lecek hingga halus.
  2. Masukkan isi ayam, hirisan daun sup, bawang goreng, rempah sup, kuning telur, lada sulah dan garam secukup rasa. Gaul rata2 dan jika agak lembik, tambah 1 camca besar tepung gandum. Gaul lagi dan biar 5 minit.
  3. Cedok 1 camca besar penuh, kemudian bulat2kan dan tekan sedikit biar leper. Susun atas dulang yang telah dialas plastik bersih. Buat hingga siap.
  4. Panaskan minyak untuk menggoreng. Pukul sedikit putih telur, ambil sekeping begedil, celop dalam putih telur dan goreng. Buat kaedah sama untuk semua begedil tadi. Goreng 7 - 8 keping sekali, bergantung pada saiz kuali atau pan yang anda guna. Guna api sederhana.
  5. Balik2kan begedil agar masak sekata. Bila kuning keemasan, angkat dan toskan. Letak atas kitchen paper towel dan biar minyak terserap. Hidngkan bersama sos kegemaran anda....Selamat mencuba!!..

7 comments:

Capt Lalok said...

wahh..best nih..CMG..kalau tukar daging method sama jugak ke?

Kakzakie said...

Kakak ingatkan keluarga kakak aje sebut cemilan. CM pun panadi juga ye:)

Cemilan bergedil sedap ni:)

adda syuhada said...

sedap!!! tp tak faham plk apa cemilan tu..maklumlah orang pantai timur..hihiih

Anil Wanina said...

my favourite... harus cubaaaa..huhu

Yuss Russ said...

Orang Johor/Jawa ajer yang cakap "cemilan"....dah bertahun tak dengar ayat tu...Apa pun, terima kasih for the resepi. Inshaallah, ada masa pasti nak cuba...

heder satilan said...

UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

Aina said...

Umph... lazat. Baru lepas try resepi ni... tq MG..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.