BEN ASHAARI

Thursday, January 3, 2013

IKAN JEMPOL MASAK TAUCO..

rsz_ikan_jempol1

Assalammualaikum, salam Khamis, errr, mat terkonpius pagi tadi, sebab ingat hari ni, Rabu...hehe, sekali tengok jam, looo Khamis dah. Anda dah santap? Hari ni mat masak yang cukup2 mudah, ada baki ikan jempol yang mat beli, sebab tu hari dah masak singgang, jadi kali ni nak masak lain pulak. Ikan jempol yang ini bersaiz agak besar juga. Kalau anda nak kerat 2 pun boleh, tapi mat sengaja masak sekor2 takmo kasi kerat. Ini hanya masak tauco yang biasa2 tu. Kalau anda nak lebih kuah, boleh tambah air. Selain ikan jempol, boleh saja nak guna ikan lain..ikan kembong, bawal, ikan kerisi atau ikan tenggiri pun sedap....errr, sebelum tu anda tau ke apa ikan jempol tu?...Mat pun sebenarnya baru tau masa beli hari tu. Rupanya ikan jempol tu ialah ikan belanak. Bila besar dipanggil ikan jempol....

rsz_ikan_jempol
Cerita2 ikan belanak..anda tau ke rupa paras ikan belanak tu macam mana?..Kata orang ikan belanak ni ikan paling mulia dalam banyak2 spesis, kenapa pulak?...sebab dia jenis ikan bertanggungjawab pada keluarga...'bela anak'...betul tak, kan mulia namanya tu. Ok itu kalau kecil, bila ikan tu bersaiz besar nama dia Jempol pulak. Mat tak pastilah kenapa nama dia bertukar. Cuma yang mat tau isi ikan ni sedapp..tu jee...hehe...ok kita lihat resipi mudah sangat2 ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan jempol, saiz sederhana, disiang, cuci bersih dan toskan*
Sedikit garam*
Sedikit serbuk kunyit*(*disatukan dan gaul rata)
1/2 camca besar sos tiram
1 1/2 camca besar tauco
1/3 camca teh pes asam jawa
3/4 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan

BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang puith
1 biji cili merah
2 biji cili hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan jempol digoreng hingga kekuningan, angkat dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, tambah sos tiram dan tauco, kacau rata dan masak hingga wangi. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan pes asam jawa dan juga ikan tadi, gaul rata dan masak sekejap hingga pekat. Rasa dan jika suka berkuah, anda boleh tambah sedikit air lagi. Masak sekejap lagi dan boleh diangkat. Tabur dengan hirisan daun bawang dan cili hiris sebelum  dihidangkan..

7 comments:

Rozita abd rahman said...

laju-laju datang sini nak tau apa ikan jempol...ooo... belanak rupanya... balik kg kang nak tanya org tua la...

sedapnya masak taucu.. lama tak makan...

Mat Gebu said...

@ rozita - haha, terima kasih sudi komen. Tulah saya pun baru tau ikan belanak bila besar jadi ikan jempol..

Kakcik Nur said...

Ingatkan ikan jempol tu dibeli di Jempol, Negeri Sembilan! :)

Emma Marinie said...

OOOO baru tau...belanak rupanya jadi jempol....terima kasih di atas perkongsian ikan paling mulia...heee 'bela anak'...

eray said...

hahaha pernah dengar teka teki camnie gak dulu, ikan ape yang paling baik, ikan bela-nak

suke sangat ngn resepi2 yang dikongsi, nanti nak cari jugak ikan jempol nie

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/01/jadi-ahli-shaklee-hanya-2-jam-sehari.html

P.A. said...

1st time dgr nama ikan ni....unik gak...

hehe sedapppp tgk nie....setelah lama xmenjengah sini....huhu kebizian tersangatla smpai jrg dtg sini

diana said...

o..ikan jempol...
pelik nama nya..