ASAM PEDAS IKAN KEMBONG.. - Dapur Tanpa Sempadan...

Thursday, December 20, 2012

ASAM PEDAS IKAN KEMBONG..

rsz_asam_pedas_ikan_kembong
Salam Khamis semua, hari ni mat masak awal. Tapi macam biasalah, masakan ulang tayang yang tah berapa puluh kali, sampai ada yang jemu. Tadi di wall FB, mat ada upkan status mengenai menu hari ini yang senpoi dan samada harus tak mat jadikannya entri di blog DTS. Majoriti kata harus, jadi mat letak lah asam pedas ikan kembong. Mat masak guna 2 ekor ikan kembong atau mabong yang bersaiz agak besar. Campor juga terung dan tomato sebagai sampingan. Ada juga yang tanya, apa rahsia untuk mendapat rasa asam pedas yang sedap...Hmmm, mat tatau lah nak kata, ia bergantung pada tekak anda juga, tapi 'asam' itu penting, kena rasa seimbang, cuma ada yang suka rasa asam lebih dan ada yang suka rasa asam agak kurang. Seelok2nya guna cili yang dikisar sendiri. Pada mat, jenis ikan dan kesegarannya juga memainkan peranan besar untuk mendapat rasa asam pedas yang enak. Apa2 pun masak lah dengan hati yang ikhlas dan pesan arwah mak long che mat, berselawat semasa menumis bahan2 masakan tak kira apa jenis masakan anda, insha Allah selain mendapat keberkatan, ianya akan menjadi lebih sedap!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 - 3 ekor ikan kembong @ mabong, bersaiz besar
1 biji terung biru, kerat 2 dan belah 4 setiap keratan
1 biji tomato, belah 4
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
2 biji buah keras, hiris
3/4 camca teh lada hitam biji
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis cili hingga garing, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan). Biar mendidih.
  2. Masukkan bunga kantan, daun kesom dan ikan, masak dengan api sederhana. Tambah terung (toskan) dan biar terung lembut sedikit. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

15 comments:

  1. Salam CMG, Pergh berminyak beb :)
    Jom Singgah, Citra Nukilan Sekadar Perkongsian" AKU ANAK PAHANG "

    ReplyDelete
  2. menyesal masuk blog ini time lunch hour....

    mana button x nie ek?

    ReplyDelete
  3. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    bagi - bagi motivasi
    semoga bisa jadi semangat
    Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
    ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

    ReplyDelete
  4. slalu juga buat asam pedas ikan kembung.tp buat style utara.ada yang panggil asam pedas rebus, ada yg panggil singgang.

    tp saya panggil asam pedas.sdp ;)

    ReplyDelete
  5. asam pedas lauk feberet sepanjang zaman...

    ReplyDelete
  6. fulamaks...terliur krole tengok...nak cube r tuk menu malam ni~

    ReplyDelete
  7. adoi .... sedapnya... lagi2 bila ada bunga kantan dengan daun kesum.

    ReplyDelete
  8. Ya sedapnye ada bunga kantan sedap tu

    ReplyDelete
  9. yeay2..dah dapat resepi..nk cubala blk keje nnt.wish me luck yea.
    will post the result in my blog
    www.vitaminsite.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. bilo omak den masak asam podeh.. maun 3 kali tambah nasi.. uhuhu macam mano x gomok.. :)

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.