BEN ASHAARI

Monday, November 19, 2012

TEMPE GORENG BEREMPAH.

rsz_tempe_goreng_tepung1
Malam semua, lama juga tak makan tempe goreng berempah yang rangup. Kebetulan semalam masa kami menghadiri majlis kenduri rumah saudara di Benut, bonda ada beli tempe dalam RM 3, balik rumah bila kira, ada 15 keping! Banyak tuu, jadi pagi tadi mat goreng berempah dalam 6 keping dan cicah sambal kicap yang pedas berapi giler2 punya..panas cuping telinga! Kali ini mat celup tempe yang dihiris layang dalam tepung beras yang telah dibancuh bersama sedikit rempah ratus. Sedap dihidangkan untuk sarapan atau minum petang. Kalau tak nak cicah sambal kicap, anda boleh saja cicah dengan sos cili atau apa2 sos yang anda gemari. Psttt Blogger Yuyu Zulaikha kalau dengar tempe, sah2 dia kena sawan punya..maklumlah yang che mat tau sejak dulu, dia ni memang Tempe Queen...perghh!.. Resipi seperti dibawah...
Contoh tempe yang dihiris layang, AWAS!!, berhati2 dengan jari anda!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 keping tempe (jenis berbunkus daun)
11/2 cawan tepung beras (mat guna cap teratai)
1 biji telur, dipukul sedikit
Garam secukup rasa
Air secukupnya
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 1/2 camca teh ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*
2 ulas bawang putih, hiris*(*ditumbuk hingga lumat
Sambal kicap untuk mencicah atau sos kegemaran anda

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tempe dihiris layang seperti dalam gambar di atas. Ketepikan. Satukan tepung beras, bersama bahan yang ditumbuk lumat *), masukkan telur dan tuang air sedikit dahulu (anggaran 1/2 cawan), kacau rata dan jika agak pekat tuang sedikit lagi. Tambah serbuk kunyit dan garam secukup rasa. Kacau sebati dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Celup tempe yang dihiris tadu dalam bancuhan tepung, masukkan dalam kuali dan buat kaedah sama untuk baki tempe. Goreng 5 - 6 hirisan sekali goreng (bergantung pada saiz kuali anda). Guna api sederhana, dan balik2kan hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Hidang bersama sambal kicap atau sos kegemaran anda....sedap dimakan panas2...

12 comments:

MamaFaMi said...

Salaam Mat...

Caption kat bawah gambar tempe yang dipotong tu tertinggal satu perkataan la... sepatutnya cam ni...

Contoh tempe yang dihiris layang, AWAS!!, berhati2 dengan jari GEBU anda!..

Hihihi... peace Mat. Jangan mare.. nanti kena jual!

Mat Gebu said...

@ MamaFami - ewahhhhh Mai Tuan, hahaha....

aeinio said...

tempe dengan sambal kicap mmg tak dapat dipisahkan.... :d

Yuyu Zulaikha said...

Arrghh!!! Tempe!!! Seminggu dah tak makan!!!! :'( amboi. Siap mentioned saya ye pok cik mat ni!!!

Gee® said...

Aduh mak aiii...!!! terlior la pulak....

Hanie said...

nak try bt la...

Azrey Rozie Eiman said...

tempe oh tempe!!

Miamore said...

Murahnya kt KL ni tak dpt dia RM3=15 kpg... Pasar tani je sekeping 50sen

sya said...

Dap nye Che Mat tempe goreng tu,kawe org Klate tapi penggemar tegar tempe.

sya said...

Dap nye Che Mat tempe goreng tu,kawe org Klate tapi penggemar tegar tempe.

noor ellina Jaafar said...

Salam...

Che Mat boleh ke bagi resepi sambal kicap..thank you ! :)

mommynana said...

Sedapnyee tempe! Favorite! Heeehee