BEN ASHAARI

Saturday, September 22, 2012

KETAM MASAK LEMAK DENGAN TIMUN..

rsz_dsc_9195
Atas permintaan Bak, mat masak ketam masak lemak campur timun. Menjadi kebiasaan kami orang2 Johor, menggandingkan satu2 masakan itu dengan sayur2ran. Contohnya masak lemak ketam ini, selain timun, nenas dan belimbing juga sedap digandingkan bersama. Seperti mat tulis dalam entri2 lepas, masak macam ni bahan mentah itu palingg utama, makanan laut yang segar, bahan2 mentah yang elok dan santan juga kalau dapat yang baru diperah. Teknik memasak juga diambil kira, terutama bila peringkat santan pekat telah kita tuang dalam kuah, kena didihkan dengan api perlahan sambil dikacau selalu untuk mengelakkan santan 'pecah'. Satu lagi style orang melayu (dan juga orang2 peranakan), bila siap satu bahan2 rencah ditumbuk dan dikeluarkan dari lesung, mereka akan letak sedikit air bersih dalam lesung tadi dan "cuci", kemudian air lesung itu dicampurkan dalam gulai. Jika guna alat pengisar boleh juga kita lakukan kaedah yang sama. Ia sudah menjadi kebiasaan kami memasak sejak zaman dulu lagi, petua orang2 tua, yang mana elok dan releven apa salah kita gunakan....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ketam bunga (yang sepit biru), atau apa2 jenis ketam pilihan anda
2 biji timun, buang kulitnya, kerat 3 dan belah 4 setiap keratan.
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
8 biji cili padi (optional)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibuang kulitnya, potong kaki2 kecil dan ketuk sedikit bahagian penyepit ketam untuk memudahkan isinya dikeluarkan nanti. Jika saiz ketam besar, kerat dua untuk setiap satu. Cuci bersih, tos dan masukkan ke dalam periuk. 
  2. Masukkan bahan2 kisar, serai titik dan asam gelugor ke dalam periuk berisi ketam tadi. Gaul rata dan masak atas api hingga ketam berubah warna. Tuang santan cair dan kacau perlahan. Biar mendidih.
  3. Masukkan timun dan daun kunyit. Kemudian tuang pati santan. Kacau perlahan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana dan kacau selalu, masak hingga timun lembut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan...


4 comments:

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

ketam masak dengan timun, tak pernah cuba, tapi saya tahu ketam mesti rasa sedap!
Happy weekend!

deena said...

Psl letak air dlm lesung tu sy slalu buat... Almklumla org kg.. Hehe

wan G Silk said...

sedapnyaaaa...esok nak cuba lah ;-)..thanks for the recipe ya

missina said...

dah lama teringin nk mkn ketam,,tgk resipi ni trus nk cr sok,,nyum2

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.