BEN ASHAARI

Tuesday, May 29, 2012

KITA SARAPAN LEMPENG...BOLEHHH?...

rsz_dsc_0580
Pagi semua, assalammualaikum. Kat kampung mat, awal2 pagi mendung dah, tapi tak hujan, cuma cuaca jadi berangin dan redup. Pagi ni mat buat lempeng biasa. Memandangkan baki kuah gulai kacang panjang tu masih ada, boleh lah dibuat sebagai pencicih. Hari ni mat campur serbuk bawang dalam bancuhan lempeng tu. Kalau tak nak pun takpe, tapi mat memang suka. Kalau takde serbuk bawang, boleh campur cincangan halus bawang besar. Mat ada tambah baking powder dan juga 2 camca besar mentega cair, tapi telur mat omit, sebab ada yang tak berapa suka bau telur tu terutama bila lempeng sejuk. Selain kiah gulai atau kari, anda boleh makan dengan sambal tumis, kuah asam pedas, seri kaya (kalau nak makan dengan benda2 manis, tak payah letak bawang). Ini makanan paling mudah dan kanak2 pun suka. Resipi kalau tak sertakan pun mesti ramai dah tau buat, main campur2 dan agak2 pun insya Allah jadi. Resipi seperti dibawah ini, takpe lah, mat rajin ni, jadi tulis juga yea...Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan air atau secukupnya
1/2 camca teh baking powder
2 camca besar mentega, cair dan sejukkan
Garam secukup rasa
1 camca teh serbuk bawang besar(optional)
Sos atau kuah gulai sebagai pencicih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung, baking powder, serbuk bawang besar dan sedikit garam. Tuang air dan kacau rata hingga tidak berbintil2. Tuang mentega cair, kacau rata dan rasa, jika perlu tambah sedikit lagi garam. Kacau hingga rata dan ketepikan sekejap.
  2. Panaskan non-stick pan bersaiz 8 inci, lenser dengan sedikit minyak. Tuang 1/3 cawan adunan lempeng tadi dan ratakan. Bila permukaan lepeng nampak pucat. Titikkan beberapa titik minyak dan terbalikkan. 
  3. Masak dengan api kecil hingga sedikit garing. Angat dan buat kaedah sama untuk baki adunan hingga siap. Hidangkan bersama sos atau kuah gulai pilihan anda....


6 comments:

CINTA UNTUK KITA said...

serius da lama tak pekena lempeng dlm tekak ni.. hehehe :P yummy!!

Eny Yusnizar said...

Saya suka makan lempeng gula.. masa lempeng tu masih cair kat dalam pan... taburkan sedikit gula .. yumyummmmm!

AdanyaKauUntukku said...

sedapnya..
ila kalau lempeng ni...
makan dengan susu dan masa panas tu letak mentega..pergHhhhh melelehhhhhhhh

adda syuhada said...

lama dh tak makan lempeng cicah smbal ikan bilis...adehhhh...

Azrey Rozie Eiman said...

Sedap tu pekena lempenh pagi2

Kesuma Angsana said...

Lempeng.. kegemaran saya dulu kini & selamanyer.. teliuq dah

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.