BEN ASHAARI

Saturday, March 31, 2012

ASAM PEDAS KELADI SARAWAK

asam pedas keladi sarawak
Asam pedas lagi...kata dan mesti jemu punya kan. Tapi kali ni sediki lain..Mat masak asam pedas dengan keladi Sarawak..alaa tadi nak juga ambik gambar pokok keladi tu, tapi hujan. Keladi Sarawak ni pokok dia agak besar dan keladi dia kurang berkanji dan sesuai juga dibuat kerepek. Kalau takde, anda boleh guna keladi biasa. Kalau guna keladi biasa, dalam 1 ketul saiz sederhana pun sudah memadai. Keladi Sarawak atau juga ada yang gelor keladi telur, saiz dia tak berapa besar, jadi mat guna dalam 2 biji. Mula2 mat nak guna ikan masin saja, tapi tengok2 ada baki ikan pari, elok habiskan. Kalau anda tak suka masak asam pedas, boleh juga dimasak lemak cili padi dengan ikan bilis tamban, letak serai dan daun kunyit, perghh...melelehh okeh. Kalau ikutkan resipi sama saja macam asam pedas biasa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 -6 keratan ikan pari
2 biji keladi sarawak
1 genggam daun kesom
3/4 cawan jus asam jawa
2 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Keladi, dikupas, cuci dan potong berbaji, kemudian rebus hingga empuk, toskan. Ikan pari diperap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci bersih dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga wangi, masukkan cili kisar dan terus menumis hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api perlahan dan kacau selalu.
  3. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan pari dan daun kesom, tuang jus asam jawa dan masukkan keladi tadi. Kacau dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap dan rasa jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

4 comments:

~ Mummy Gee ~ said...

CMG, keladi sarawak buat masak lemak putih dengan pucuk paku pakis pun sodapppppp

Mat Gebu said...

@ mummy gee - waaaa..terima kasih share idea...nanti cm cuba..

Udinz.com said...

susah~~... xbleh buat..

Sis-Lin said...

Salam Mat..

Hrtu ada terbaca respi o ni..tp x sempat nk komen sbb bkk guna HP...
Ko boleh tunjuk x, mcm mana keladi Sarawak tu...huhuhu

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.