BEN ASHAARI

Friday, February 17, 2012

SEMINGGU AKU MENGIDAM DAN AKHIRNYA....

rsz_dsc_7207
Salam malam semua, uikk mi hoon, itu je ke entri..ha ah, tu jee yang mat masak. Tapi masak untuk sarapan pagi tadi. Ada cerita dia ok, anda tau kan kaki mat salah urat dah seminggu. Masa mula2 kena tu, plan nak goreng mi hoon, tapi sebab dah sakit kaki, diri pun tak bley, maka mat tunda lah sampai masa dan keadaan mengizinkan. Dari sehari ke sehari masih tak ok juga, sampai ada bahan2 dia yang terpaksa diguna pakai takut rosak. Bila on9, nampak blog teman2 yang ada entri mi hoon, lagi lah buat aku ni mengidam tak hengat, walhal mi hoon saja bukan lah pizza ke atau ayam golek mak limah. Jadi hari ni kaki mat dah makin ok, cuma nak duduk tu ada masalah sikit lah, terutama bila nak lipat kebelakang, masih rasa tegang. Apa2 pun kena lah banyak2 bersabar.....

rsz_dsc_7227
Sangat2 simple, tanpa taugeh semua, mat letak sawi dan baki kucai ada sedikit dalam 1/2 cekak, pun mat gunakan, jadi lah buat "ada2" kata orang tua dulu kala. Mi hoon ni mat rendam hingga lembut kurang lebih 30 minit. Tapi kalau nak cepat anda boleh juga rebus mi hoon tadi. Apa yang perlu, mi hoon anda letak dalam periuk dan tuang air hingga tenggelam mi hoon. Masak hiingga air suam dan biar sekejap mi hoon berendam. Kemudian uji sedikit, ambik mi hoon tadi dan anda rasa, jika sudah lembut, boleh toskan. Satu lagi, elakkan memasukkan mi hoon ke dalam air mendidih, ini akan menyebabkan mi hoon jadi lembik dan melekat2. Bila goreng pun nampak kurang molek, patah2 jeee....Jomm resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam dalam air sejuk 30 minit dan toskan
2 1/2 camca besar cili kisar
2 camca besar sos cili
1 camca besar sos tomato
Garam secukup rasa
1/2 cawan isi udang
2 keping tauhu, dadu dan goreng, toskan
6 pokok sawi bok choy, cuci, asingkan daun dan tangkai, siang berasingan
1/2 cekak kuchai, kerat pendek
2 biji telur dibuat telur hancur
1/2 cawan air
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Hirisan bawang goreng untuk hiasan

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
1 camca besar udang kering, rendam dan toskan
Sedikit ikan bilis, bersihkan, rendam dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, sos cili dan sos tomato, kacau rata dan tumis hingga garing. Masukkn udang, tauhu dan batang sawi, kacau rata dan tuang air. Masukkan garam secukup rasa.
  2. Tambah telur hancur dan mi hoon, gaul rata hingga mi lembut dan kering sedikit. Tambah daun sawi dan kuchai, gaul rata. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan cili merah dan bawang goreng sebelum dihidangkan.. Selamat mencuba..

10 comments:

ummiaisyah said...

senang le nk jaga cik mat ni...ngidam mihun je...hehe

Qasey Honey said...

sedapnye tgk mihun tu...xpsl2 sya pon mgidam jugak...hhehe

Kak Rose said...

Mat!!! mengancam sungguh mee hoon goreng ni... tp kak rose ni dah x leh nak makan udang dan segala macam seafood... acute allergic pd menda2 ni suma... camner nak makan mee hon yg sedap neh?

inahar ali said...

salam mat..moga cepat pulih kakinye ye mat! jgn kata owg sakit..owg x sakit pun ngidam mihun goreng yg sedap mcm mat wat tu..hehe!

aNa d'sKoDenG said...

alamak...termengidam jugakkk~!!
da lebih 2 bulan kot x goreng bihun...ermmm....

fatin amalina husna said...

waaa..x sarapan lg nieyh..
pos sini skit..haha..

arina abdullah said...

encik mat masak ape2 pon nampak sedap...lapar je bila tgk mihun tu...huu

Chocoholics said...

bertuahnye wife yg asbennye rajin cam mat gebu ni ...

kakchik@ella said...

mihun dan goreng2 lain yg se spesis dengannya ialah feveret KC cik mat ..

fatin said...

Mat tak pakai bawang puteh yek