ASAM PEDAS IKAN CAMPUR-CAMPUR...

rsz_dsc_8057
Assalammualaikum.....entri ulang tayang boleh?...Sebab mat tak masak yang menarik sangat, cuma masak asam pedas ikan campur saja siang tadi. Ikan campur tu apa?..Adakah sejenis ikan?. Erkk tak lah ikan campur ni maksudnya pelbagai jenis ikan. Abah mat suka beli ikan campur, dan ikan campur ni segar. Dalam tu ada pelbagai jenis ikan, saiz dia pun boleh tahan, besar2 juga. Macam asam pedas hari ni ada ikan gelama, ikan kerisi, ikan selar dan ikan kembong. Sebenarnya dalam gambar tu ikan kembong dok bawah, tu pasal tak nampak. Mat letak bendi dan tomato. Mula2 plan nak letak sawi jeruk, sekali takdak stok pulak..hmm guna apa yang ada saja lah macam tu. Satu lagi, ikan campur ni, kalau dibuat singgah pun sedap, nak2 ikan segar. Mat letak daun kesom sebagai bahan pewangi....Oklah, walaupun ulang tayang, mat tulis juga resipi mudah ni. Tang ikan tu anda boleh guna apa2 jenis ikan yang anda gemari...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor ikan campur (mat guna ikan kembong, selar, gelama, kerisi dan kerapu)
8 batang bendi muda
2 biji tomato
1 genggam daun kesom
1/2 camca teh serbuk lada hitam
2 1/2 senduk nasi cili kisar
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 cawan jus asam jawa
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci belacan
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Bendi dicuci, tos dan kerat sedikit pangkalnya, tomato dicuci dan belah tiga setiap biji. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum. Masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga wangi, tambah cili kisar dan terus memasak hingga cili garing dan terbit minyak.
  3. Tuang air secukupnya, kacau rata dan biar mendidih. Masukkan bendi, daun kesom dan ikan. Masak sekejap, tuang jus asam jawa, tambah garam secukup rasa, sedikit gula dan serbuk lada hitam. Kacau perlahan, akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

Post a Comment

4 Comments

  1. Ui I always love asam pedas tak kira lah pakai ikan apa pun :)

    ReplyDelete
  2. amboi, banyaknye pakai jenis ikan.kembung ada.selar ada.

    ReplyDelete
  3. Waaahh.. baru tau ada menu campur macam2 ikan.. tak lari ke rasanya? hehehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.