BEN ASHAARI

Saturday, January 21, 2012

JOMMM SARAPAN....TUNA CHEESE ROLL..

rsz_dsc_4702
Pagi Sabtu semua, apa plan hari ni?. Mana2 yang ingin pulang ke kampung tu, berhati2 di jalan raya, jangan lupa periksa kenderaan anda sebelum melakukan perjalanan jauh. Entri pagi ni mat letak resipi yang kerap dah mat buat. Semalam mat menerima kehadiran Sue Joshua, suami dan anak beliau dan mat buat lah serba sikit benda2 makan. Lumrah lah kan sebagai blogger masak2. Sebenarnya takdelah heran mana, sebab mat dah banyak kali juga buat, masa Kak Ina Kl datang dulu pun mat ada buat. Meroti ni ada kala sungguh menyeronokkan, lagi2 bila kita lihat hasilnya yang jadi elok disamping rasanya yang enak dan lembut. Tapi mat memang guna Breadmaker untuk proses menguli dan memerap. Bagi mereka yang gemar meroti, mat cadangkan beli satu breadmaker, insya Allah ia akan memberi manfaat nanti. Bila ada benda2 baru, atau gadget, anda perlu mentelaah dan belajar selok beloknya dulu. BM yang mat ada ni pun banyak fungsi dia yang belum mat cuba....

rsz_dsc_4711
Untuk resipi kali ini, tuna masih mat kekalkan dan mayonnaise juga, cuma mat tabut parutan keji cheddar. Bawang besar pulak mat goreng sedikit dengan minyak zaitun hingga layu. Tujuan nak bagi rasa lebih manis. Resipi ini akan menghasikan 10 biji tuna roll yang tembam dan gebu. Kalau anda nak buat cinnamon roll pun boleh guna resipi ini. Inti dia tu anda ganti dengan gula perang yang kita gaul dengan serbuk kulit kayu manis, boleh tabur kismis jika suka dan gulung macam swissroll, kerat dan masukkan dalam cup macam kat atas tu, tekan sedikit biar leper. Mat guna bekas bersaiz 4 inci.

BAHAN DOH :-)
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung (mat guna susu "everyday")
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram instant yeast
20 gram mentega
125 ml air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)

BAHAN INTI TUNA :-)
1 camca besar mentega, dicairkan
1 tin tuna, ditoskan biar kering, lecek hancur
2 1/2 camca besar Mayonnaise
1 biji bawang besar, dadu kecil
1 pokok daun bawang (atau daun kuchai), hiris halus, asingkan sedikit untuk hiasan
1 biji limau kasturi, perah jusnya (optional)
1/2 camca teh lada hitam yang baru dikisar, asingkan sedikit untuk hiasan
Parutan keju cheddar secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis BM masing2).
  2. UNTUK ROLL TUNA SANDWICH :- Satukan semua bahan untuk inti tuna kecuali mentega, kacau rata. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, tabur sedikit tepung pada meja kerja, dan canai menjadi 4 persegi. Sapu permukaan doh tadi dengan mentega cair rata2. Tuang inti tuna dan ratakan dan tabur juga parutan keju (tinggalkan sedikit untuk ditabur nanti). Tinggalkan sedikit ruang di hujung doh. Gulung seperti swissroll dan ketatkan. Kemas kan bahagian kiri dan kanan gulungan doh dan kerat kepada 10 bahagian sama besar.
  3. Susun dalam paper cup jenis bersiaz 4 inci. Tekan sedikit biar rata. Buat hingga siap. Perap 45 minit hingga kembang. Sapu telur (baki dari 30 g tadi), tabur baki hirisan daun bawang (mat guna daun kuchai), parutan keju cheddar dan lada hitam. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga perang keemasan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya..

9 comments:

Kjee said...

alaaaaaaaaaaaa

Jaja said...

kecur liur tgk roti tu... sebelah tu air apa CMG?.. teh ke?... klu teh, pekatnya...bole sembelit nnti...hehehe

ayushida said...

mendatangkan perasaan lapar yg amat kepada ibu ini... huhuhu

Rozuan Ismail said...

ok.x bekfes lg.sedapnya kelas sgt breakfast cm ni

Panglima Muda said...

pagi tadi makan nasik lemak je

Tina Othman said...

sedapnya

susumanis said...

bahagianyerr sarap dgn ni CMG :))

~Nana BamBam~ said...

terasa nikmat kalau makan nie..huhu

RezaMJL said...

yummy