BEN ASHAARI

Thursday, December 22, 2011

AKU MENGIDAM FRESH FRUIT TART....

rsz_dsc_0695
Malam semua, esok dah Jumaat, cepat betul kan. Ehhh ni mat nak bagi tau, esok Jumaat jangan lupa menonton TV9, jam 8 pagi, dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O, kerana Novelis dan blogger Melur Jelita akan ditemuramah mengenai novel tulisan beliau yang tengah hangat di pasaran Malaysia dan menjadi buah mulut ramai peminat2 novel cinta. Serius, mat pun suka novel tu. Jadi yang mana ada kesempatan jangan lepaskan peluang yea.. Bukan nak sibuk, tapi bagi moral support pada teman2 kita...dan secara tak langsung MJ menaikkan taraf blogger yang mana dulu orang seperti kita ada yang dipandang rendah dah dianggap berblog ni membazir, buang masa dan macam2 lagi...jangan lupa OK!!. Bebalik pada entri malam ni, mat makan fresh fruit tart okehh, biasalah mat gebu ada kala dia kan "sesuatu". Kalau nak, tu jam dia buat, kalau tak nak, barang sampai nak expired pun dia tak buat2 lagi. Jadi anda jangan ikut perangai dia yang tak elok tu yea. Ok jomm kita semak resipi simple nih...

BAHAN KULIT TART :-)
150 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
25 gram gula aising, diayak
70 gram mentega sejuk, didadu kecil
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN KASTARD :-)
1 cawan susu segar
1 1/2 camca besar tepung kastard
1 1/2 camca besar gula halus
1 camca teh esen vanilla
1 camca besar mentega

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Buah starwberry segar secukupnya
Buah kiwi secukupnya, hiris
Sedikit coklat susu, dicairkan (cooking chocolate also can lah!)
Piping jelly
Croquant secukupnya (bertih jagung kisar)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KULIT TART :- Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja. Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap. Sediakan acuan tart, ambil doh tadi sebesar duti 20 sen dan tekan dalam acuan tat dan bentukkan mengikut acuan tadi dan kemaskan. Buat hingga siap, cucuk sikit degan garfu pada dasar doh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.
  2. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. Kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga kastard pekat, kacau selalu. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau rata dan ketepikan sebentar, biar sejuk sedikit.
  3. UNTUK FRESH FRUIT TART :- Buah strawberry dipotong 2 atau ikut saiz kulit tart, begitu juga buah kiwi. Ambil satu kulit tart, sapu sedikit coklat cair pada dasarnya, kemudian sudukan kastard 1/2 penuh. Susun buah strawberry dan kiwi tadi. Beruskan dengan sedikit piping jelly pada permukaan buah dan tepi kulit tart. Berhati2 tabur croquant disekeliling tart. Buat kaedah sama untuk baki kulit tart dan buah2an segar tadi. Boleh hidangkan. Sesuai untuk majlis formal atau santai. Boleh juga disimpan dalam peti sejuk.

CATATAN MAT GEBU :- Tujuan menyapu coklat cair ialah bagi mengelakkan kulit tart menjadi lemau terkena kastard dan jus dari buah2an segar tadi.

17 comments:

DsCaRNiA said...

waa.. simple nya.. sedap2 =)

Juliet_iRa~" said...

sedapnya..hee :)

♛ QueAfify ♛ said...

menahan air liur dari meleleh ke kebod~

Cik Pulau said...

pcm..nak jugak...huuu~

Citarasa Rinduan said...

wahhhhhhhhhhhhhhh kak melur nak ditemuramah eik..
alamak, esok buzy.. tapi cuba gak tengok tv 9

Citarasa Rinduan said...

wahhhhhhhhhhhhhhh kak melur nak ditemuramah eik..
alamak, esok buzy.. tapi cuba gak tengok tv 9

Sunah Sakura said...

waaaaaaaaaaaaaaaa..menggoda'ssssss!

D'Laris Boutique said...

yummy.. nak try la nnt=)

http://dlarisboutique.blogspot.com

aimie amalina said...

aduhaaaiiiii
tgk kewarna warni aann buahhhh
buat lidah ternganga
huhuhu

faa.rosli said...

sedapnye...
nak try laa..

Ibu Darwisy said...

CM, tepung halus tu camane ek? amboi rajinnyer CM mengetart malam2 yer..hehehe

Ryo Azhar said...

sy pulak mengidam tart ni dihantar ke sini oleh CMG sendiri.how?

Isteri Encek Bard said...

HUHUHUHU BUAH TU NAMPAK FRESH SGT

PUTERI LAGU said...

best nye.. nak jugak.. pos boleh tak?? hehehe

Teacher Basariah said...

macam senang jer..tapi bila nak buat taktaula..hehe

FAIZ ARIS said...

assalamualaikum....wah...sedapnya fruit tart ni...wajib kena buat....terliur sudah...hehe

Norzie hany said...

Dah cuba...sedap.Tq berkongsi resepi.