BEN ASHAARI

Sunday, October 30, 2011

ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG...

rsz_dsc_5009(2)
Assalammualaikum, salam petang Ahad, semalam mat cuma letak entri satu, mengenai kes tu kan, macam malas nak cerita..cuma mat nak bagi tau saja, bukan nak cari publisiti murahan. Kadang2 benda yang kita kongsi tak sikit banyak boleh menyurangkan beban. Ntah lah, mat malas lah nak fikir2 benda macam ni, tapi itu memang hak kita, cuma kadang kala orang yang "berkuasa" ni lain, keadilan mereka boleh beli. Kes ni mat tau sejak bulan Februari 2011. Hmm.. kita tengok lah nanti macam mana yea. Ok hari ni mat share lauk asam pedas ikan sembilang. Semalam kami ke Parit Jawa Muar dan sambil2 tu singgah di pasar dan beli ikan2 segar. Jadi hari i mat masak ikan sembilang, feberet abah ni, masakan nya ringkas saja, tapi kan kalau nak sedap guna cili giling, aduhh memang terangkat sehhh...tau tak macam mana nak menggiling? Kalau tak boleh cer tegok kat sini.... ada tunjuk orang menggiling. Mat tulis resipi dia pulak, sudi2kan lah kalau ingin mencuba..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan sembilang segar (anggaran berat 750 gram)
2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca teh serbu kunyit
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
1 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa (nak guna serbuk perasa pun ok)
Air secukupnya
7 -8 biji terung telunjuk (boleh ganti dengan bendi)

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang puith
1/2 inci belacan
1/3 camca teh halba (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sembilang, dikerat, cuci bersih dan perap dengan jus limau nipis dan garam selama 15 minit, kemudian cuci kembali dan toskan Terung telunjuk, dibuang sedikit kulit, belah dua tapi tak putus dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, tambah serbuk kunyit dan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak, guna api sederhana dan kacau selalu.
  3. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan jus asam jawa. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula atau serbuk perasa. Bila mendidih, tambah daun kesom dan bunga kantan. Masak sekejap hingga terung lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain...

9 comments:

Amie said...

sedap banget nih Mat......

Mat Gebu said...

@ amie - kann...ikan dia pun segar..

Rozuan Ismail said...

memang my feveret asam pedas.sangat suka.

saba said...

amboiii..jauh jalan, lain kali kalau gi Parit Jawa singgahlah kat warong akak...Sembilang asam pedas memang favret pelanggan kami...

Rositah Mohd Shariff said...

Ikan Sembilang lebih sedap kalau buat asam pedas rempah..cubalah..(rempah campur - biji ketumbar + jintan manis + jintan putih + lada hitam, goreng sikit pas tu tumbuk campur ngan cili boh..lepas tu tumis, masuk kerisek sikit..wau terangkat lagi pekat lagi best...

Sis-Lin said...

peberet aku ni kupang + ikan sembilang arghhhhhhhhhhhhhhhhh

JIJI YU said...

papa..papa..bile la leh tgk muka papa ek

fRaMe+LenSeS said...

adehhh.. terliur la PCM. huu..

Sunah Sakura said...

Masak asam.pedas ikan pari tghari ni..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.