AYAM KICAP PEDAS.....TERSENTUH DENGAN ENTRI INI.

DSC_1633_picnik
Selamat tengah hari, plan lunch apa ni hari?. Mat masak biasa2 sajalah. Lepas2 raya ni tak larat dah nak makan yang aneh2. Tapi kan, ada plan nak masak gulai lemak cili padi telur itik dengan belimbing, tu pun kena tengok dulu ada ke tak belimbing buluh. Kali ni saja nak share resipi sempoi2, selain makan dengan nasi, ia juga makan dengan bubur pun sedap. Budak2 pun suka cuma kalau untuk mereka tak boleh lah pedas2 kan.. Orang tua pun ada yang tak tahan pedas, apa tah lagi anak2. Tapi kan mat pernah juga tengok budak kecik selamba kodok makan sambal tumis..perghh...tahan giler itu budak. Masak kicap agak sinonim dengan orang2 kita kan, terutama masyarakat Jawa, wajib ni ada masak kicap sebagai pelengkap hidangan nasi ambeng..huihh teragak pulak nak buat nasi ambeng..insya Allah satu hari nanti mat buat dan letak dalam blog, cuma kerja dia rumit sikit, sebab perlu lauk pauk yang agak banyak..hehe, panjang lebar pulak cerita... Mat nak pelawa anda baca satu entri yang buat perasaan bakal ayah2 muda tersentuh, tapi tu kalau anda ada perasaan lah.. kat sini. Lepas tu kita semak resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam, kerat 16 - 18 bahagian, ikut saiz
2 biji bawang besar, hiris bulat
1 biji cili hijau, hiris serong
1 biji cili merah, hiris serong
5 biji bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris nipis
2 camca besar cili kisar
Kicap manis secukupnya (mat guna kicap Jalen)
2 camca besar kicap pekat (mat guna kicap Cap Pisau)
1/4 cawan air
1 camca teh cuka makan (mat guna jenama Jalen)
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
2 biji buah pelaga*(*rempah tumis)
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan cucuk dengan garfu, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, perap 20 minit dan goreng tapi jangan garing2, cuma embal2 saja. Guna api sederhana, angkat dan toskan.
  2. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali, tumis rempah tumis hingga harum. Masukkan bawang putih dan halia, tumis lagi dan tambah cili kisar, tumis hingga cili garing. Masukkan air dan cuka makan. Kacau rata.
  3. Masukkan ayam dan gaul rata. Tuang kicap manis secukup dan gaul rata. tambah kicap pekat, gaul dan masak sekejap lagi. Masukkan hirisan cili merah, cili hijau dan bawang besar, masak hingga bawang lembut, rasa dan boleh angkat. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.

Post a Comment

12 Comments

  1. IEB klu masak kicap selalu masak cam cmg nie.. sebab kami sekeluarga peminat pedas.. masak kicap pun mesti kena pedas gak... pastu ieb suka tambah serbuk kari daging sikit...

    ReplyDelete
  2. adoii lapaq nyaaaa,huhuhu baru balik kelas, nampak gambar tu kat sini,sini terus terjah..

    ReplyDelete
  3. sebab masak kicap lah YY terbabas g keje hr nie,.. hahahaha

    ReplyDelete
  4. kalau tabur daun sup pun best jugak... alamak da lapo nih..

    ReplyDelete
  5. cm tau tau jek tgh pk menu ni utk berbuka nnti..thx for the info..:D

    ReplyDelete
  6. aishhhhh...
    cik mat ni suka betul tacing2....hehehhehe

    ReplyDelete
  7. menu peberet hubby,dulu dekat tp2 hari dia srh masak ayam masak kicap skrg dh kurang sbb isteri dia dh naik muak,esok kn masak sml lh

    ReplyDelete
  8. Org Johor, haruslah guna kicap Jalen... Hehe

    ReplyDelete
  9. 'selamba kodok' kikiki..
    perghh nasi ambeng.. dlm dulang.. alas daun pisang.. ade ayam kicap.. urap pucuk ubi.. ade mi.. ade ikan kering.. ade serunding.. adoiai Che Mat.. ngencesss!

    ReplyDelete
  10. Sedap gak........tapi family i sorang jek yang mkn pedas sedih...........

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.