BEN ASHAARI

Monday, August 8, 2011

CUCUR UDANG TEMBAM...KEMBALI!!!...

P1300418
Salam semua dah nak petang saja kan. Seperti mat janji kan pada entri lepas, kali ni nak share cucur udang tembam. Ini pernah buat tahun lepas, tahun ni buat lagi. Nampak tak udang tu, besar tak...huhu, tak berapa nak comey kan, tapi nampak seksi pulak, melingkau udang tu. Ada juga mat perasan orang guna air rebusan kulit udang, dan ini akan menambah rasa ke udang an pada cucur udang itu sendiri. Mat guna yeast sebagai salah satu bahan nya. Ini akan mengekalkan cucur udang tu lembut walaupun sejuk....

P1300422
Resipi ni akan menghasilkan kurang lebih 20 biji cucur udang saiz besar, kalau buat comel2, boleh dapat lebih tapi udang dia pun kenalah yang saiz sepadan dengan senduk dia. Paling penting udang yang kita nak guna tu, dilap kering sebelum kita lingkarkan atas adunan cucur udang, ini mengelakkan minyak meletop masa kita goreng cucur tu nanti. Lagi satu...nak pesan, masa buat ni, kena berhati2..jangan kelam kabut, kena tenang, anak2 pun jangan bagi main tepi2 kuali, bahayaaa..minyak panas ni, kalau kena..aiseymen, malas nak cerita, ngerisss...Ok kita semak resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan tepung gandum
1/2 camca besar instant yeast (mauripan)
1 3/4 cawan air (yang ni kurang lebih, tapi mat sukat dekat2 2 cawan air dia)
1 mangkuk taugeh (mangkuk sup kecil)
5 pokok kuchai, cuci dan kerat2
1 pokok daun bawang, hiris
1/3 camca teh serbuk kunyit
1 camca teh garam
20 ekor udang sederhana besar, cuci bersih, tos dan lap kering2 dengan paper towel

BAHAN SOS LADA :-)
8 biji cili merah
1/2 cawan gula pasir
1/4 cawan cuka
3 ulas bawang putih
1/4 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, masukkan tepung, serbuk kunyit, instant yeast, garam dan kacau rata. Tuang air sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yang tidak terlalu cair atau pekat (sukatan kurang lebih 1 3/4 cawan atau lebih sikiiiitttt). Masukkan taugeh, kuchai dan daun bawang, gaul rata dan perap 30 minit.
  2. UNTUK SOS LADA :- Kisar cili dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula dan garam. Masak dengan api perlahan hingga pekat. Tuang cuka, kacau dan masak lagi hingga berada pada konsistensi sederhana pekat. Sejukkan
  3. UNTUK CUCUR UDANG TEMBAM :- Panas kan minyak untuk goreng terendam. Panaskan senduk mungkun bersaiz sederhana selama 1 minit dalam minyak panas. Sendukkan bancuhan cucur udang tadi ke dalam senduk panas 3/4 penuh, lingkarkan dengan seekor udang dan rendam dalam minyak panas. Biar mengeras sedikit dan tanggalkan dari senduk (gunakan sudip tajam untuk menanggalkan cucur udang tadi). Ulangi proses membuat sehingga selesai. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat cucur udang yang telah masak, toskan dan letak atas paper towel. Boleh hidangkan bersama sos lada tadi...Selamat mencuba!..

15 comments:

RerameUngu said...

waaah..sehari dua ni mmg terasa nak mkn cucur udang nih..
nak cuba buat la utk berbuka ptg ni..

zuwaidah said...

hmmmmmmmmmmm memang tembam la cucur udang nih

JIJI YU said...

hehe.hamboi sekor udaang sebijik..perghh heaven2..

eila said...

sedapnnya bleh buat buka pose ptg karang ni!

azila said...

wah..cantik dan tembamla en mat...

diana said...

nama dia pun dah buat orang geram,..:p

cik violet said...

alamak..memg tembam plus gebuuuu...huuu..

mcm ownernye ;p

Mdm Biar Betul said...

pergh!!! menguji kepuasaanku...

Amie said...

memang tembam+gebusss... ada lagi udang kertas dalam peti sejuk, nantilah... tunggu ye, mau buat gak!

Ummi said...

Aauuuwwww...Mat Gebu lagi tembam...wakakkakaka, ops! terkeji..sori Mat, jgn marah, nnt batal pose..hehe

Iffah Afeefah said...

memang pesyen tayang udang eh

Asyila Zainuddin said...

kite copy ye.. nk try buat esok.. :)

mimie kesuma said...

di indonesia ,kami menyebutnya bakwan sayur atau bala bala ....
di tambah kol atau kubis yg di rajang halus dan serutan carot....
tambah ''mak nyus''....

Jobless Girl said...

Nampak Sedaplah

Mohd Huzaini Hassan said...

Menarik.. sedang mencari resepi untuk cucur udang. Terima kasih.. nanti nak cuba

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.