BEN ASHAARI

Tuesday, July 19, 2011

CEMPEDAK GORENG...TAHNIAH KAK UMMI....

P1290946
Salam pagi Selasa, dah sarapan..hmm, mat tak ok sangat lah hari ni. Semalam petang tiba2 mat kena sakit bisa ulu hati, aduhh lama dah tak kena. Tatau lah silap makan apa agaknya, lepas makan ubat dia ok sikit dah. Punya awal aku tidur semalam, jam 9 lebih dah mula ngantuk, tidur pun tak boleh lurus, sebab dada sakit, kena tidur mengiring. Jam 2 lebih mat dah terjaga, dan dah mula rasa lega sikit. Sekarang ni ok dah cuma ada rasa sengal2 sikit..hmm, mat rasa ada makan makanan yang berangin nih. Tak pe sat lagi minum air halia suam. Goreng cempedak ni bonda mat goreng semalam, untuk minum petang. Mat rasa cempedak goreng semua orang boleh buat kan, jadi kalau tak letak resipi ok tak?....hehe

Dalam kesempatan ni, mat nak ucapkan tahniah pada Kak Ummi Kuantan....waaa jadi retis dah sekarang ni, saya pun tumpang bangga dengan akak, abang rimau lagi lahh bangga kan kak. Hari ini jam 10.30 nanti Kak Ummi akan ditermuramah oleh radio PAHANG FM, cerita di sini.., pasal resipi. Rakaman perbualan ni akan disiarkan pada awal bulan bulan Ramadhan. Dan akhir puasa pula akan di keudarakan sekali lagi dengan resipi biskut atau juadah hari raya, begitu lah kurang lebih ceritanya...Apa2 perkembangan nanti mat akan beri tau yea...Bagi orang2 belah Pahang, jangan lupa okeh....Syabas Kak Ummi!!!...

AHAN-BAHANNYA :-)
Isi cempedak secukupnya
Tepung beras secukupnya (anggaran 1 cawan)
1 biji telur saiz kecil
Secubit garam
Sedikit air kapur
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh tepung dengan telur, secubit garam, air kapur dan tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga mendapat bancuhan yang tidak terlalu cair atau pekat. Ketepikan.
  2. Celup isi cempedak tadi dalam bancuhan tepung dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Boleh hidangkan untuk minum petang atau sarapan...

11 comments:

Sunah Sakura said...

tahniah kak ummi...

Munna said...

peerrrrrhhhhh....dah lama teringin nak mkn cmpedak goreng nih...susah tol nak cr cempedak...nangka je yg byk jual... =.=*

H.J said...

kak ummi..tahniah erk..haha..

Ummi said...

Maaatttt....thanks ats doa dan entry nih..hahhaaaa...nak ter apa dah ni tak tau laa...takut x kuar jek sore merdu akak nih ha...pinjam sore ko laaa...hahahaha... Ko nnt dgr siaran Tamil eh...alihbahasa punya adaaa...hahahahaha

y u y u Z u l a i k h a said...

pehhhhhh! terliur sayaaaaaaaaaaaa!!

tahniah kak ummi <3

aizamia3 said...

sedap..
teringat tercari-cari cempedak goreng ni masa mengandungkan anak sulung.. ;)

Ida,Japan said...

lama sgt dah che mat oi...ida tak dpt pekena cempedak goreng ni...mana nk cari kat Jepun ni ye...adehh, buat terliur rasanya

JIJI YU said...

huk aloh tahniah cempedak..jadi mangsa papa

Citarasa Rinduan said...

cik mat
kalau ayu...
mmg tak boleh makan cempedak..
satu badan problem..
agak2 ayu nie lebih angin kot..

PS: cik mat, jaga diri.......... moga cepat sembuh ya..
dan......... TAHNIAH untuk kak ummi. nanti kita dengar suara beliau..
oh yer, minta abang rimau record lah bila dh ke udara akan datang

faieza aaroonf said...

cik mat...cempedak ni berangin...tgah sakit tu jgn la mkan sangat spesis cempedak..nangka ni...

mynameismy said...

sedapnye PCM!! My suke sgt cempedak goreng!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.