BEN ASHAARI

Friday, June 17, 2011

SERI KAYA PANCAKE....TEMBAM NYAAA!!

P1290104
Salam Jumaat, dah sarapan ke semua. Pagi ni mat ok, rasa macam bersemangat..erkk, memang aku kus semangat pun yea juga. Pagi tadi saja bikin pancake tapi kita kasi derhaka, kira ala2 fusion style. Pancake ni kan nak makan dengan apa saja boleh, madu sedap, jem pun ok, seri kaya pun boleh atau di makan kosong macam tu pun nyaman. Kena pulak teh lemon atau kopi panas...perghh..,..melelehh okeh!..

P1290110
Gebu kann, nampak mulus jee permukaan dia. Seperti biasa mat guna non-stick pan saiz 4 inci dan guna kurang lebih 1/3 cawah adunan pancake untuk sekali buat. Yang penting api kena kecil dan kita hanya perlu lanser sedikit minyak saja dalam pan, mat sapu minyak guna paper towel bersih. Masak hingga permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan kering, baru terbalikkan dengan berhati2. Kalau api besar nanti hangus, nak cepat masa memasak tu tutup permukaan pan dengan tudung periuk, yang ni agak2 lah yea, sebab saiz pan tu kecil, gunalah tudung yang kecil juga... Ok jom semak resipi, petang ni boleh buat, anak2 memang suka..Satu adunan ni boleh dapat 7 keping pancake..ikut ketebalan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
2 camca besar seri kaya (mat guna jenama "Yeo's")
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 cawan susu segar
3 camva besar air
30 gram mentega dicairkan#
1 camca besar mayonnaise
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam
Madu, Strawberry, Seri kaya untuk dimakan bersama pancake#

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalan bekas, satukan semua bahan diatas kecuali bahan bertanda (#), kacau rata hingga sebati dan masukkan mentega cair, kacau rata dan rehatkan 10 minit.
  2. Panaskan non-stick pan bersaiz 4 inci dengan sedikit minyak. Tuang 1/3 cawan adunan dan masak dengan api kecil. Tutup dengan tudung periuk, biar hingga permukaan pancake berbuih dan kelihatan kering. Terbalikkan. Masak hingga perang, alih dalam pinggan, buat hingga habis, yang penting guna api kecil.
  3. Hidangkan pancake yang telah siap bersama madu, strawberry atau seri kaya, jika suka... Selamat mencuba


30 comments:

JIJI YU said...

hurm umah PCM salu ade seteroberi ek

Isteri Encek Bard said...

gebusnyer pancake nie..

nannie said...

asslmlkm Mat ,

waaa mmg tembam n gebuss la pancake yang Mat masak ni , akak wajib cuba ni kalau anak-anak akak tgk gambar pancake ni mau meleleh air lior hihihi sgt2 mengodass

Norhafiza said...

No pasti memang sedap..tengok tu memang TEMBAM BAM hehe

Sunah Sakura said...

pcmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!! sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

Sue said...

cek mat... gebu pankek ni segebu namamu...

Rawlins Ichigo Takashi Lutz said...

Baru saja join your page..thanks for the recipes...ingin mencuba pas nie...Gambatee!

Wan said...

perhh sgt sedap tu CMG.. meleleh cmtu plak. mmg berselera pagi2 ni.hehe

Myvi 1.5 : Gambar, Harga Dan Spesikasi Terkini

Dr Azam Hilang 26 Hari Ditemui Di Kuantan Tak Bayar Sushi RM70

Ummiakid @ lily said...

perghhh...sedapnya...ayu & mmg tembam...dapur tak berfungsi le pulak...leleh & telan air liour jerk lah...

~ tina ~ said...

wow sgt seksi ini pancake... hehe

notti netti said...

gebu cantiknyaaa.....

Yat Maria said...

Cik Mat

terpengsannnnn jap tgk ke-gebusan dia...nak wat besok bila tak keje :)

Amie said...

mat,
mintaklah barang secokot....

BiNtaNg HaTi said...

gulp!!...tergoda nafsu makan dek gebu gebas pancake abg mat...montel bambam gitu...:)

MR. MIND said...

Can sedap! Dlm progress bkak restoran n skrg jd biz konsultan sebuah restoran. Xtau mcamana bkh terjebak dlm bidang mknan ni, hahaha

Mylady said...

aaaaaaawwwww...gebussssnyaaa...i loikeeeeeeeeeeee...

IBUNDA'S DELIGHT

Puan tia said...

tembam2 ni yg sedappppp ...

Miss Ran said...

wlpon gamba tak kua

dpt rasekan betapa tembamnye bile nengok komen ngn pcm gambarkan

bersama kak Es said...

gebu nyaaaa che mat!! opss pancake che matt niiiii !!!

Sha HomeMade Cake n Choc said...

Memang tembam habiis ..ada pula serikaya meleleh ngan strioberi posing kat atas tu memang seksi dan gebusss...

wardah said...

waww...bengkak bekimm pancake ni..hehe.

abdullah gazali said...

sedapnye pancake ni...dah lama x makan kot..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh mmg gebu.dan sgt licin rupanya

kakchik@ella said...

lempeng omputeh yg gebu ..

Anis Salmizan said...

nyamm2...sedap macam nak try buat jer

ctshamLee's home said...

salam CMG. Saya dah cuba pancake nie ptg td mmg sedap. Anak2 dan hubby suka. Anak saya siap pesan spya buat lagi esok tuk dia bw bekal ke sekolah. tqvvm CMG.

fiezaradzi said...

macam menarik je.. nak cuba la.. tima kasih

alia zainol said...

sll buat tp xjd :(

Qistina said...

eeeiiii...sdapnyer...nk cube buatlah utk hubby ^_^

ely ismail said...

Nak buat.. bahan semua ada dlm esbok....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.