BEN ASHAARI

Wednesday, June 29, 2011

SAMBAL TIMUN.....OH! LESUNG BARU KU!!

P1290481
Salam petang semua, waa sibuk sikit ni hari, masak pun yang mudah2 dan lauk ulang tayang saja. Mat masak asam pedas, yang tu tak payah letak lah kan, dah muak, asyik asam pedas memanjang. Ok ni kali nak share resipi dari Florence Tan, itu nyonya peranakan nya chef. Pernah dia buat dalam rancangan Dapur Nyonya di TV 3. Mat rasa tak berapa nak selera, jadi aku nak makan yang mentah2, yang pedas2 dan masam2, puas fikir nak buat apa, sekali teringat sambal timun si nyonya Florence, terus terliur tekak guaa...apa2 pun mat sukalah masakan macam ni. Mat buat 1/2 dari resipi asal dalam buku masak beliau, mat pernah review kat sini dulu. Ehh nak tengok tak lesung batu baru guaa...kus smangat, kecoh tu hari nya peristiwa bila lesung batu si mat pecah..ada yang ingat aku makan jamu kuat tenaga...haha..

Tuu dia lesung baru mat, amacam lawa gak kan. Mula2 nak beli yang ada teksture tu, tapi apek tu kata ini punya bagus, kalau itu kasar punya nanti luu tumbuk ada pasir kecik2 dalam sambal, betul juga kan. Jadi mat beli yang ni dan telah ku rasmikan tadi...bessnya, i likee..lepas ni mesti menumbuk hari2nya...Lepas ni nak menggiling plak...erkk..hehe, ok ok jom semak resipi..tapi kasi guaa pantun 1 rangkap dulu..

HALUS SUNGGUH SULAMAN KEBAYA,
BILA DIJUAL MENDAPAT LABA,
SAMBAL TIMUN RESIPI NYONYA,
BUAT TAMBAT SELERA SI BABA..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji timun, belah 4, buang empulur dan hiris serong sederhana tebal
1 camca besar udang kering, rendam dalam air panas, toskan
2 camca besar sambal belacan (ratio untuk sambal belacan = 100 g cili + 50 gram belacan bakar = tumbuk halus)
3 biji bawang merah, hiris halus
1 helai daun limau purut, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
2 camca besar jus limau kasturi @ secukup rasa
Secubit garam
1 1/2 camca besar gula @ secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang ditoskan dan perah, tumbuk hingga hancur, masukkan ke dalam bekas bersama2 sambal belacan, bawang merah, daun limau purut, bunga kantan, gula, garam dan jus limau kasturi, kacau rata2.
  2. Masukkan timun dan gaul hingga mesra. Rasa dan tambah garam jika perlu. Hidangkan segera bersama nasi panas sebagai pembuka selera...

14 comments:

Sunah Sakura said...

jari 25 juta mesti nampak lawa...hahahahhahahha~

Mat Gebu said...

@ sunah - hahahhaa...jari tu goreng celup tepung pun sedap..kan..pengsannn >_<

::blog anak jawer:: said...

bape lame lah agak nye tahan lesung tu...hehe

-Yok mampir diluk = perkhidmatan sewa kereta sekitar kuala lumpur......


-Yok mampir diluk = wordless Wednesday#4...kg orang asli...

Alexandriana Alia said...

hehe, lesung baru phewit

JIJI YU said...

haha gebunye jejari itu

Andrik McVean said...

i think the fingers are the most expensive hahaha..bila nk tayang muka???? hehehe

kakchik@ella said...

jaga lesung tu tau .. jgn terbelah lagi. nnt ben tercabar sbb cik mat lagi 'mascular' dari dia .. sampai terbelah!! hahaha ..

Aziela said...

waa...cantik laa lesung tu. Err..soklan : lesung tu bukan licin ke? Hancur ke cili kalau tumbuk dalam tu?

bersama kak Es said...

kak es suka lesung takde tekstur tu tapi susah la nak cari.
Yang ni kak Es bet boleh tahan hmmmmm 2 tahun je kot pastu nanti patah lagi hahaha..
org rajin masak mmg gitu tauuu

laskar pelangi said...

auwww! sedap nyaaaa..tgk gmbr dah terliur.lau tgk betol2 lg lah meleleh;)

Ummi said...

Waaaaaaaaaaa...tengok lesung dgn jari..x tau mana satu antan, mana satu jari...wakakkaa...betul kata Sunah, insuran jari tu RM25 juta RUPPIAH tau Sunah...hahahhaa... Mat, sambal ko lg sedap eh pakai lesung baru...yg lama ko buang ke mana..masuk gobok antik dah ke..hehe

Sis-Lin said...

amboii...pecah dara sehhh...ha ha ha ha
Mat klu yg pasir2 tu, sebelum pakai owang kata kena tumbuk hampas kelapa dulu bru leh guna..klu x bt sambal belacan dh mcm letak kerisik je rupanya...hahahahahah

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

waa... lesung baru berkilat2 tu.... antan dia licin2 gitu.. sedap ke bila menumbuk? rasa mcm nak terlepas dr tangan jer.. almaklum.. dah biasa pegang anak lesung yg kasar2 kan.. hehehe..

zuwaidah said...

lesong pesen baru nih...selalu jenis kasar2 jeeee

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.