KARI IKAN SENANGIN....PALING MUDAH...

P1280555
Salam...petang ni nak share satu resipi kari ikan paling mudah, paling senang dan untuk mereka2 yang baru nak belajar2 memasak, boleh cuba resipi ni. Kira anak2 pun ok kalau makan tak pedas. Ikan tu terpulang, tapi kali ni mat guna ikan senangin, saiz sederhana. Kalau besar, ikan senangin ni kita panggil ikan kurau. Mat masak dalam 5 ekor macam tu dan guna santan pun tak banyak dalam 4 camca besar, guna pati santan, tak pun guna je santan kotak, senang cerita kan. Anda boleh letak apa2 sayur kegemaran dalam dia. Mat letak tomato saja. Mat tulis resipi dia okeh... Jommm...erkk..sebelum tu, jangan lupa undi yeaa, kat sini...Terima kasih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor ikan senangin, saiz sederhana
2 biji tomato belah 4 setiap biji
1 biji tomato merah, buang kulitnya dan cincang halus
1 camca cili kisar
1 biji cili merah, belah 2
1 biji cili hijau, belah 2
3 camca besar rempah kari ikan*
1 cawan air*(*dibancuh hingga sebati)
1/2 cawan jus asam jawa
Air secukupya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 inci halia, hiris
2 pelepah daun kari, dilurut
1 camca teh halba campur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan kerat 2 setiap ekor, perap dengan garam dan jus limau kasturi selama 10 minit, bila dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masuk bahan tumis dan tumis hingga harum dan bawang layu. Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah bancuhan rempah kari ikan, dan tumis hingga garing.
  3. Tuang air secukupnya, kacau rata dan biar mendidih. Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan santan pekat, kacau perlahan dan biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain...

Post a Comment

4 Comments

  1. fuhh tak pernah tak terliur tengok masakan abg mat gebu.. ^____^

    ReplyDelete
  2. Wah simpel jer cara masak dia. Tapi tentu sedap nih. Nak try la nanti ;)

    ReplyDelete
  3. @ farasakura - waaaaa..pengsannn!!..

    @ shasha - paling simple, kalau nak lebihkan santan lagi pun ok.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.