BEN ASHAARI

Thursday, February 24, 2011

IKAN GORENG BELACAN......HATI KU TERSENTUH...HMM..

P1250893
Salam petang semua, aduh panass..panass...hmm semalam masa beli2 barang kat Econsave Kulai kan, lepas tu mat tunggu lah, abang mat datang sebab dia ada urusan di pejabat TNB, aku terkhayal lah kejap. Tiba2...tengok troli aku hilangg...erkkk...sebab mat duduk membelakangkan troli...nampak 2 budak umur dalam 6 tahun dalam pakaian pra-sekolah, tolak troli aku nkoo, apa lagi keluar suara guruh mat gebu kat econsave tuu, nasib baik tak gempa bumi!!..aku sergah..mencecet 2 ekor tu lari kat abah dia...huhhh, pak dia pun satu at least kata lah sorry kaa, ni tak buat muka ala2 ikan masin jeee...apa lah orang kita ni, harap jee pak dia pakai kopiah, dengan janggut setoet, ala2 lebai malang, tapi budi bahasa kurang...anak2 dia pun bukan dia nak ajar kata minta maaf kaa apa kaa, tau lah budak2 kann.....huhh, pakkal je ingat budak, kalau tak, mau jeee...ishh malas nak sambung kang kata mat gebu ni suka dera kanak2 pulak...kannn..Sekian cerita semalam..tadi sorang teman FB minta mat war-war kan satu blog ini..hmm, rasa sayu hati bila membaca nya..antara perenggan yang begitu mencuit perasaan ---

" Sebelum azan Maghrib malam tadi aku sempat memotong kuku jarinya yang telah agak panjang. Walaupun kesayuan melanda hati, tapi aku rasa puas dapat membelai jari jemarinya, berkhidmat untuknya...membantunya diwaktu2 begini".....Anda baca sendiri coretan beliau di sini....


BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan "japanese mackeral" (atau apa2 ikan yang anda suka)
4 biji cili hijau, hiris
2 biji cili merah, hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 inci belacan*
1/2 cawan air*(*dilarutkan)
Garam dan sedikit gula
2 keping asam gelugor
1/2 camca teh serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dikerat pada saiz sederhana, cuci bersih dan lumur dengan sedikit kunyit serta garam, gorang ikan tadi hingga masak, tapi jangan garing. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah hingga layu. Masukkan serbuk kunyit dan juga asam gelugor, kacau rata.
  3. Masukkan belacan yang telah dilarutkan tadi, kacau rata. Masukkan ikan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana hingga kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan denga nasi panas....hmmm..

14 comments:

hanisa sabrina said...

haaa.hambek kau budak tu takut kena sergah dgn mat gebu!
hahaha

kakchik@ella said...

aduhai .. at leasy yg bapaknya kena la mintak maaf bagi pihak anak2nya. apa da ..

Azlina said...

TQ so much che mat...tlg masukkan link tu...mmg sayu baca blog akak tu...tp tu la kan...akak tu mmg tabah, dtg opis senyum sokmo. Bila tanya pasal hubby dia cuma kata, "ok, sihat"...klu akuuuu...bengkak mata nie...

Azlina said...
This comment has been removed by the author.
ceritera asni said...

PAK CIK MAT!! DOK KAWASAN KULAI KE..EH SAMELAH..BOLEH JUMPE NIH.HUHU

Yatie said...

Assalammualaikum Mat,
Dpt akak bayangkan betapa cemasnya Mat masa tu...iyelah dah berbelanja dan bayar semua tu..takkan ilang gitew je kan...nsib baik nmpk depan mata....mmng tak patutlah bapak budak tu....apalah salahnya kata minta maaf....payah betul orng mcm ni..
= Anak akak yg umur 6 thn pulak, masa akak belanja, dia sibuk ambik brng2 dia itu dan ini dan masukkan kat troli orng...pastu dia sorong dan isi lagi..tetiba orng tu kata, eeehhh bila masa pulak aku belanja banyak ni...tiba2 muka anak akak merah padam, rabak dan malu dia masa tu....akak pun terus mintak maaflah sbb anak akak tersalah masukkan kat troli orng...nasib baik belum bayar....
= akak pun cakap pada anak akak, lenkali ambil lagi brng2 yg tak perlu tu diam2 jek eehh...kan dah kantoi...budak2 biasalah suka hati dia je masukkan kat troli brng yg dia suka..kdng2 nak tanya dulu takut mama/ayah tak bagi..tu yg dia ambek sendiri...akak ni bukannya apa, ajar anak ni ada masanya kita kena kata tak boleh pada sesuatu perkara...betul tak..

mia.lia said...

kiki..sy dulu kcik2 baik je kt shopping complex..haha
tpasan lak..tp mmg btol pn..hehe

yg pasal pak dia tu..hmmm
sy pena kt hutan bndar..ade motivasi..pstu ada sorang parents ni dia tlnggar kreta skit..
suami istri nmpk mmg alim..kate nk byr tp xde pape pon..

ooopss..trcita plak..haha..xnk letak syur ke kt mskn ni?hehe

IEKAH MOKRI said...

ishhh abg mat org kulai ke???
saye org kulai gak.....wah sedapnyer resepi ni nnt nak try lah

norakhtar said...

nak intai ada ke tidak lagi bealcan dlm peti es..nak jugak ikut cara masakan mat gebu yg glamer ni..mesti sedap kan Cik MG. :)

eelobor said...

peberet menu....

shashacatering.com said...

Semoga suaminya lekas sembuh... Amiin.

hani said...

sayu bila baca blog kakak tu...tabah sungguh perjalanan hidup die...kan cik mat..

akuanakpahang said...

Salm CMG, apa-apapun ikan goreng belacan tu mmg best :)
New Entry "Ibu pengsan anak telefon dari Lombok"

Nadt said...

cam sedap je ikan goreng belacan tu..mesti cuba!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.