BEN ASHAARI

Thursday, December 2, 2010

KEK FLAN BUAH-BUAHAN....HAPPY B'DAY DECEMBER!.

P1240291
Salam semua, berjumpa lagi dengan n3 Mat Gebu, sebelum tu terima kasih mat ucapkan pada semua yang memberi sokongan pada DTS-Mat Gebu, pada blogger2 baru anda amat DTS hargai, tak lupa juga teman2 lama dari blog masak2 dan jiran sepagar ku, mereka ini ibarat tunggak DTS - Mat Gebu. Hari ini 2 hb December 2010, ialah hari lahir anak buah lelaki mat yang ke-6 tahun, selamat dari lahir untuk Mohd. Khairul Azri Bin Hamdan, moga panjang usia, murah rezeki dan sentiasa dilindungai Allah swt. Tak lupa juga mat ucapkan selamat hari lahir pada teman blogger. En Khai Adry, dan sepupu mat, Puan Ayu Kassim, moga bertambah suksess dalam apa juga bidang yang anda ceburi. Pada mereka2 yang menyambutnya pada bulan December ini, mat doakan anda semua sihat sejahtera dan diberkati Allah sentiasa...aminnn....

P1240292
Ok, berbalik pada "kek flan buah-buahan" ni, hmm mat buat petang tadi, sambil2 menjawab tag, minta maaf sebab tak de gambar kek yang telah dipotong, sebab mat bagi seketul macam dalam gambar tu pada anak buah mat. Yelah tak bes lah nak potong2 kemudian bagi, macam bekas2 jee, i don likee.. teknik langkah demi langkah pun mat tak dann nak ambik, kelam kabut laa, sebab masa tu nak hujan, dah gelap.. jadi kena cepat, kebetulan bonda berpuasa...Tak pelah, mat tulis resipi dia dan cara2nya sebaik mungkin, insya allah lain kali kalau buat, mat letak gambar langkah demi langkah..ok..

BAHAN-BAHAN KEK :-)
100 gram tepung optima (instant cake flour)
2 biji telur gred A
25 gram mentega, cair dan sejukkan
25 ml susu segar (mat guna 15 ml susu sejat + 10 ml air)
1 camca teh esen vanilla

BAHAN KASTARD :-)
250 ml susu sejat IDEAL
150 ml air
5 camca besar gula (atau secukup rasa)
2 biji kuning telur
1/3 camca teh konnyaku jelly powder
4 camca besar tepung kastard
1 camca teh esen vanilla

BAHAN HIASAN :-)
Anggur tanpa biji secukupnya, cuci, tos dan belah 2
Strawberry secukupnya, lap dengan kain lembap, dan belah 2
1 biji buah kiwi, kupas, belah 2 dan hiris nipis
Croquant secukupnya untuk hiasan
Piping jel untuk disapu atas buahan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KEK :- Satukan semua bahan untuk kek dalam mangkuk pengadun, kecuali mentega cair. Putar hingga sebati, kemudian putar pada kelajuan tinggi hingga adunan pekat. Masukkan mentega gaul rata menggunakan spatula. Tuang dalam tin spring form pan berukuran 8 inci yang telah dilenser dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 25 - 30 minit, berganting pada oven masing2. Bila kek masak, keluar kan dari tin, buang kertas alasnya dan sejukkan atas jaringan.
  2. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard dalam periuk, kecuali esen vanilla. Kacau dengan whisk hingga semua rata. Tenggekkan atas api sederhana dan kacau tanpa henti hingga bancuhan menjadi pekat. Matikan api, masukkan esen vanilla dan kacau hingga sebati. Ketepikan sebentar.
  3. UNTUK KEK FLAN BUAH2AN :- Kek tadi dimasukkan kembali ke dalam tin spring form, kemudian tuang bahan kastard tadi sehingga habis. Ratakan, biar hingga hilang wap panas, kemudian simpan dalam peti sejuk selama 1 - 2 jam atau hingga kastard mengeras. Perlahan2 longgarkan kek tadi dan keluarkan dari acuan. Alih kek tadi atas papan kek, tekap tepi2nya dengan "croquant", hingga memenuhi tepi kek. Kemaskan. Kemudian susun buah2an tadi atas kek mengikut kreativiti masing2. Sapu permukaan buah2an tadi dengan piping jel (campur sedikit air dalam piping jel, kacau rata), untuk mengilatkannya. Boleh dihidangkan....

20 comments:

Sis-Lin said...

Ni hau ma..laupan..hehehe

giler juling aku tgk kek ko ni tau...! suke yg pepel2 black buahnya gitu..hehehe
Mat..bila mau kasi itu rahsia mnyk kelapa dara lor..huhuhuhu

Cikmin said...

minta sepotong mat...terasa sejuk kat tekat tengok kek ni.. :) selamat hari lahir untuk anak buah mat ye..semoga jadi anak yang soleh...

Ummi said...

Waaaaaaaaaaaaaa....kejiiiiii...tayang2 buah stoberi tuh..hasil aktiviti ke tuh...hahahaa..tengok kek tu geram jek...stoberi pulak tertonggek jek lawan tonggek dengan montot anggur tu..aauuwww, x relaaa..hahahahaha

b a m b a m ' s said...

waaahhhh!sedappp!besday cik bambam pon december jugak..dapat kek tak??huhuhuhu

Yatie said...

Salam Mat,
Akak sambut esok hari jadi utk diri sendiri(wakakaka...)...buatkan kek gak Mat...mmng cantik dan tentunya sedap kekmu itewwwww....

SaFnIeBakERs said...

perghh...sedap giler nmpk kek tu..tu blum rase lg dh nmpk sedap.kalo rase camne agaknye..dh tentula sedap kan..kite pn besday bln ni.8 disember nnt..

pstt cik mat:ptg td kite buat kueh kaswi ikut awk punye resepi..sedap terangkat gitu..thanxxx ya..

Mat Gebu said...

@sis_linn - wo hen hau..lau pan nyiang...hehe,oo yg tu eks, nanti, sabar2...eh abg mat dia buat jee koo sendiri, serius..nanti dtg sedenak kita cerita eks..

@cikmin - hehe,saya pun tak test, dah pi hantar seketul mcm tu kat rumah depa, tapi budak2 tu balun sakan, sedap lah agaknya kan..

@kak ummi - hahaha, pandai jee, yelah tu hasil stoberi "gitu-gitu". mula2 saya letak tegak, buruk beno, mencanak jee, tu yg saya baringkan..nampak ayu sikit kan..

@bambam - alalala, besday december juga yea..

@kak yatie -Waaaa...baru yea, macam tu, bolehhhh...tak de masalah..

Mekar said...

Abg mat, mahalnye rupa kek ni. mesti sedap kan.
1) Mekar nak tanye , croquant tu adakah perlu di bakar dulu atau tempek terus je pada kek?

2) kalau kite tinggalkan komen kt n3-n3 abg mat yang terdahulu, ada terperasan tak kewujudan komen tersebut? sbb kekadang mekar ada kemuskilan utk resipi lepas2. nk tinggal komen takut abg mat xsedar ia masuk situ.

aZLiNa aZiZ said...

Cik Mat, tak tahan betul dengan buah2an yang elok teratur je atas kek tu. Bagai terasa kek tu masuk lembut, enak je dalam mulut.

Dapat satu slice pon jadi lah. Huhuhu ;p

NajlaaY said...

terharunye ade org buatkn kek mcm ni. anyway, sy pn birthday on december, 26 ni. hehe. rs tercabar tgk mat gebu yg pndai msk n buat kek mcmni..

Siti said...

geramnyaaa tgk fresh fruits ats tu...mcm kek kt kedai..hehe..sungguh healthy kek ni, kaya dgn buah2an..

giha lalala said...

waahh hensem nye kek flan inih!!

kavitha said...

wah cantiknya kek flan ni..Luv ur kreativiti kak.

Mat Gebu said...

@mekar - huhu, susah nak pi check, mekar - YM = mat_gebu

@azlina - hmm betul2, ni ada aku buat lagi esok..yg ni tak rasa pun..

@najlaa - ye ke, hmm, boleh lah cuba buat..amacam?

@siti - setuju...bila makan, rasa dia sedap kan blend dgn rasa buah2an tu.

@giha - hehehe, seksi pun yea juga.

Mat Gebu said...

@kavitha - terima kasih kavitha..waaa, saya lelaki lahh..bukan "makcik"..huhu...

Khai Adry said...

salam ziarah cik mat pagi2 ni ....wahhh meriah dan anggun lah kek tu kalah kek kat hotel lagi cik mat ... khai rasa terharu bila ada 1st time lah ada blogger kasi hadiah kek besday kat khai walaupun di alam maya ni ....memang terharu ... jutaan terima kasih khai ucapkan pada cik mat kerana sudi kirim kek tu pada khai .... dan pada anak buah cik mat tu ...wahhh nama pun sama cam nama khai dan juga pada puan ayu kassim ...sepupu cik mat tu pun khai ucapkan "hepi besday" gak ... tak sangka tarikh lahir sama ye ....

ok lah cik mat terima kasih cik mat dengan kek tu ...dn malam tadi khai sambut besday dengan member2 khai kat Istana Budaya tengok teater "NATRAH" .... nanti khai masukkan n3 dier ok cik mat.... nanti cik mat tengok kat blog khai ye ....

Nannie said...

salam Mat,
cantiknya kek flan ni , teringin nk cuba buat heheh tapi tak tau akak kena amsuk kelas buat kek flan mcm ni la pulak , rasa mesti sodap sangat ni

Sis-Lin said...

Ye ye dtg Sedenak..tggu Amat betul2 baik dh boleh mkn telur bru aku dtg yek..lgpun dok mikir ni, bekas ko tu aku nak pulang apa eks..hehehehe

letak telur ayam kampung boleh..hahahahaaaaaa

CT said...

Lom rasa mcm nk pingsan...lom btl2 makan boleh koma tgk kek tu....

Mat nk tempah boleh ke?

norhayatimdyusoff said...

bestnya kek ni..yum..yumm.My b.day pun 10 dis. ni.Tua2 pun boleh sambut kan?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.