BEN ASHAARI

Tuesday, December 7, 2010

BUN BURGER WHOLEMEAL.

P1240375
Salam petang semua, mesti ada yang bercuti kan hari ni...selamat beristirehat yea. Ok petang ni nak kongsi satu resipi roti bun burger berserat tinggi, sebabnya mat guna tepung wholemeal. Rupa dia tak berapa nak cun pulak tapi lembut, berteksture dan berperisa, kiranya kalau makan roti ni boleh menyenangkan sistem pencernaan badan kita. Sebenarnya mat nak habis kan stok tepung tu, tinggal tak banyak dalam 150 gram macam tu. Rimas lah tengok dok berlonggok je. Resipi ni mat oter dari resipi bun burger dari N3 lepas disini.. Memandangkan penggunaan tepung wholemeal ini agak berat sikit kerana teksture tepung itu sendiri mengandungi sekam2 yang tidak diasingkan.

P1240374
Mat cuma buat 1/2 dari resipi asal dan dpt lah 5 biji, kalau perhatikan nampak dengan jelas kan kekasaran teksture dia. Cara nak makan terpulang pada anda samada nak makan seperti burger biasa (macam dalam gambar atas sekali tu) atau makan kosong dicicah kuah kari atau pun kopi, ikut citarasa individu. Hari ni kan rasa malas nak nak update blog, rasa macam tak semangat jee..hmmm, kenapa lah agaknya kan...tapi kalau sempat dan rajin, insya allahh sebelum tidur malam nanti mat masukkan satu lagi N3...hehe.

BAHAN-BAHAN ROTI:-)
150 gram tepung wholemeal
50 gram tepung gandum
15 gram gula halus
1 camca teh penuh instant yeast
1/2 camca teh bread softerner
1/2 camca besar susu tepung
125 ml air
1/4 camca teh garam
15 gram lemak sayur (shortening)
Putih telur untuk disapu*
Sedikit bijan untuk ditabur*

BAHAN LAIN ;-)
Daging burger (samada ayam atau daging lembu)
Hirisan bawang besar
Hirisan timun
Hirisan tomato
Sedikit kobis @ salad
Sos pilihan
Keju chesdale, jika suka
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Satukan semua bahan kecuali yang bertanda (*) dan juga lemak sayur, untuk roti dalam satu bekas, gaul hingga menjadi doh, tambah lemak sayur dan terus menguli hingga kenyal, bulat2kan dan letak dalam bekas, perap 1 jam. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan untuk roti dalam berad maker kecuali bahan bertanda (*), pilih setting untuk doh dan tekan on. Tunggu hingga siap.
  2. UNTUK ROTI :- Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagikan kepada 5 bahagian sama besar, bulat2kan dan susun dalam bekas yang telah di sapu sedikit mentega. Biar 30 minit atau hingga kembang, sapu putih telur dan tabur sedikit bijan Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya.
  3. UNTUK BURGER :- Belah 2 roti tadi, sapu sedikit mentega pada 2-2 bahagaian dan panggang sekeja dalam kuali. Kemudian boleh la, susun bahan lain seperti membuat burger biasa. Selamat mencuba untuk semua..

26 comments:

TEACHER MARIA said...

Mat masak setiap hari ke? Really salute you.

Mat Gebu said...

@ teacher maria - hehe, research n develop dam buat xperiment. Kalau tak jadi, terpaksa pasrah lahh....

[n a j e e b] said...

erk..ayah mat...keji chesdale tu ape...keji je bunyinya...
hehehe..jgn marah...nnt muka kecut...ke keju?

p/s kem slm aisya nabila ye..! ehem!

m i m i said...

c.Mat, kalo masak sape yg mkn? huahuahua.

syoknye kalu umh dekat. boleh makan. huahua

roha said...

Salam Encik Mat.
Sedap bebenor burger ni yea. Lihat dari segi rupa dah tahu dah memang gerenti sedap. Makan satu kenyang sampai esok hari. Kesempatan ini nak ucapkan Salam Maal Hijrah 1432H. Semoga dirahmati dan diberkati Allah swt berpanjangan.Semoga dianugerahkan ilham dan idea yang mantop dalam menghasilkan resepi terkini, InsyaAllah.

♥ Roshazzy Shag ♥ said...

Haiyayai. Tengok gambar terus terliur :P

Mat Gebu said...

@ najeeb - HAHAHAHA...ADEHH, KOO TAU TAK AKU NGANTUK GILA NIHH..HAHA THANKS..SUNGGUH KEJI KANNNN..HAHAHAHA..UIK, SEMPAT LAGI KOO NGENDENG ANAK DARA KU...AMBOIH!

@ MIMI - SAYA PAKSA ORANG KAT RUMAH NI MAKAN, KALAU TAK NAK AKU IKAT SESORANG KAT POKOK. SUAP KAN BAGI HABIS..

@ ROHA - TERIMA KASIH KOMEN MEMBINA ANDA DAN SALAM MAAL HIJRAH JUGA DARI DTS..

@ ROSS - HAHAHA, BAHAYA TUU..

eelobor said...

biasa kalu dah malas sangat makan cicah ngan sup campbell yang dalam tin jer. hahahahaha, kalau rajin lak makan kat kedai depan umah.

eqbalzack said...

sesuai utk org yg malas masak mcm saya ni mat...

Ayu said...

salam maal hijrah buat che mat & family ya...wah roti burger ni kalau akak makan 2 hari tak makan nasi ni..heheh..mesti kenyang..

Mimy said...

slm che mat sy pggemar n pgunjung setia dts.. Nanpk sedap jr burger che mat... Tekture k n display coloring. Mcm nk mknkan jer. K. Teruskan bjuang dlm dunia dapur tanpa sempadan

~CiK TiNieY~ said...

sedapnay burger...ujan2 ni buat sy lapar blk....;)

tiefazatie said...

bestnye bro!!tergoda!aiyak...

Masrini Karim said...

salam cik mat....wah..kangen bangat sama kamu mahu lihat blog kamu..xsempat membalas komen terjahan cik mat pd blog sy..ada di sabah ba waktu..
salam maal hijrah ya..semoga dapat membawa revolusi lagi dalam dunia masakan...

nba-Nur said...

Salam Maal Hijrah utk Cik Mat sekeluarga... Sedapnya burger tu..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam Maal Hijrah, Cik Mat.

Cik Mat rasa malas nak update blog ya, sy lagi malas.. malas nak amek gbr.. hehe. Pagi tadi buat roti jala, tapi malas punya pasal takdelah cete roti jala tu.. hehe.

akuanakpahang (AAP) said...

Salam En mat.. kita selalu layan burger pasar mlm aje ;) Jom Jalan-jalan ke Pahang "Tak
kenal, maka tak cinta"

aidah said...

Salam CMG,
akak puji betul ngan kesungguhan cik mat memasak ni. Bertuah lah siap yg duk ngan cik mat ni.

[MiSs1904] said...

burger tu bt air liurku meleleh..~~
waa..~~LAPAQ BERGER!!

Woofer Storm said...

nak makan juga^^ lapar niii

Sis-Lin said...

eh jap2..ada roti burger wholemeal??? bru aku tau ni mat..huhuhu nmpak mcm sedap jek..bgus utk aku yg tgh diet nie...

pstt..bila free? aku nk serbu uma ko dgn ayu & kak hana..hehehehe
aku terjah je ek?...kekeke

vanilla ice said...

astaga astaga astaga astaga
ngucap byk2 tgk gmbr ni
adei.....CMG sy dh terliur gila2 ni...
lari diet mcm ni..huhu

aZLiNa aZiZ said...

Bak satu, boleh Cik Mat? ;p

Citarasa Rinduan said...

ala sedapnya..cik mat...ayu nak satu

sis lin, sabor jerlah terjah jangan suka2 yer..nanti ayu pengsan..hehehe

Citarasawan said...

sangat suke bun ni mat gebu hehe.. pndai la, kreatif je

Tasha said...

adoi.....tertiber jer I mengidam. ni semua Dapur Tanpa Sempadan punyer pasal!!!!

entry khas untuk entry ini:
http://natasha1987.blogspot.com/2011/03/craving-like-crazy.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.